Ceo Aart Roos verlaat Koninklijke Auping bv | RetailDetail

CEO Aart Roos verlaat Koninklijke Auping

CEO Aart Roos verlaat Koninklijke Auping

Ceo Aart Roos neemt per 1 september afscheid van Koninklijke Auping na er vijf jaar aan het roer te hebben gestaan. Lucas Boreel gaat zijn opvolging regelen.

Naar circulaire onderneming

Aart Roos leidde de slaapkamerretailer naar een transformatie op het gebied van productie, logistiek, marketing, communicatie, omnichannel, bedrijfscultuur en management. De beddenfabrikant in Deventer is hiermee uitgegroeid tot een voorbeeld voor circulaire producenten. "Auping gaat een nieuwe fase in. Ik ben ervan overtuigd dat het voor Auping en mijzelf goed is dat dit onder nieuw leiderschap gaat gebeuren. Ik wil mijn horizon nu verbreden en mijn kennis en passie op het gebied van bedrijfstransformatie, innovatie en circulair ondernemen breder inzetten om bij te dragen aan een gezonde leefomgeving en duurzame waardecreatie", aldus Roos.

 

Auping heeft de ambitie om in 2020 alle bedrijfsprocessen, producten en diensten circulair en volgens de Cradle to Cradle-filosofie te hebben ingericht. Het streven past in het Nationaal Grondstoffenakkoord tussen overheid en bedrijfsleven, dat de Nederlandse economie in 2030 voor vijftig procent circulair moet zijn. In 2012 lanceerde Auping het eerste bed dat uit volledig herbruikbare materialen bestaat. Inmiddels zijn er diverse producten in het assortiment waaronder matrassen, beddenbodems en kussens, geproduceerd met gerecyclede materialen.

 

Leasen van bedden

Ook het leasen van bedden aan consumenten en bedrijven (waarmee Auping dit jaar begon) maakt deel uit van de strategie van de beddenfabrikant om duurzamer te produceren. De leaseservice zorgt tevens voor meer recyclen van materialen en levert volgens Auping per saldo tevens meer omzet op dan directe verkoop van bedden. Het Nederlandse familiebedrijf, dat een productielocatie in Deventer heeft, wil over drie jaar uitsluitend recyclebare producten maken.

 

Zo werd de Auping Plaza in Amsterdam ingericht met materialen uit eigen productie: de plafondbekleding is gemaakt van Auping-spiraalbodems, de gebruikte stoffen komen uit eigen collectie, stoelen zijn gemaakt van gerecyclede petflessen en er ligt tapijt van ongeverfde wol met jutedekking.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Ophef over mishandelde eenden in Nederlandse fokkerijen

05/07/2018

In sommige Nederlandse fokkerijen worden eenden structureel mishandeld, blijkt uit beeldopnames van dierenrechtenorganisatie Animal Rights. De beelden, die het vangen en vervoeren van eenden voor consumptie tonen, zijn heel naar, vindt ook voedselautoriteit NVWA.