Chinese webreus zet aanval op Italië in | RetailDetail

Chinese webreus zet aanval op Italië in

Chinese webreus zet aanval op Italië in
Shutterstock

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

 

Vizier op Europa

De vestiging van een kantoor in Milaan is tekenend voor de Europese uitbreidingsdrift van JD.com. Het bedrijf wil zo goed als zeker gauw naar nog meer Europese landen uitbreiden: bij de recente opening van het kantoor in het Franse Parijs liet het bedrijf al weten de mogelijkheden te bestuderen voor geschikte locaties in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

 

De Chinese webwinkel bestaat sinds 1998 en is op de beurs ondertussen bijna 47 miljard euro waard. In totaal telt JD.com meer dan 150.000 werknemers wereldwijd. Tot de belangrijkste investeerders van de webwinkel behoren de Amerikaanse supermarktketen Walmart (11%) en technologiebedrijven Tencent en Google. Om te mogen participeren in de internationale uitbreiding investeerde Google al 550 miljoen dollar (480 miljoen euro) in het bedrijf. Op de eigen markt biedt de e-retailer voornamelijk producten aan zoals smartphones, laptops, cosmetica, voeding en vliegtickets.

 

Door in te zetten op de Europese markt komt JD.com in hetzelfde vaarwater terecht als Amazon, momenteel de marktleider. In tegenstelling tot Amazon is JD.com wel eigenaar van het eigen logistieke netwerk, wat inhoudt dat de Chinese webwinkel zelf een netwerk van magazijnen zal aanleggen in Europa. Voor de levering aan huis zou het bedrijf wel willen samenwerken door lokale partnerships te sluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.