Ikea België plukt vruchten van nood-digitalisering

Click & collect op parking bij retailer Ikea
Foto: Ikea Belgium

Toen de coronapandemie uitbrak, moest Ikea in allerijl nieuwe, digitale oplossingen bedenken. Daar plukt de keten ook in België de vruchten van: de omzetdaling bleef in het afgelopen boekjaar beperkt tot 4,8%.

 

In lijn met andere landen

In het voorbije boekjaar, dat eind augustus afliep, moest Ikea het in België met 4,8% minder omzet stellen. De woonwarenhuisketen verkocht voor 930,5 miljoen euro, waarbij de eerste zes maanden de verwachtingen overstegen en met 6,5% plusten maar de coronacrisis in de tweede helft voor een enorme terugval zorgden. De Belgische resultaten liggen daarmee in lijn met de rest van de groep, die een omzetdaling van 4% noteerde.


Ikea België noemt het niettemin “solide verkoopprestaties”, met dank aan snelle aanpassingen en innovaties. De interieurketen versnelde haar digitale transformatie en rolde nieuwe diensten uit, zoals Click & Collect met afhaling op de parkings, Click & Deliver en een gratis onlinetool om te bellen met een interieurspecialist van de keten. De advieslijn hielp meer dan 5.000 klanten. Ondertussen heeft Ikea in België zelfs een bus om bestellingen op parkings van andere retailers te bezorgen.

 

Helft meer Click & Collect

E-commerce werd op die manier goed voor 10,8% van de totale omzet, wat 5,5% meer is dan een jaar eerder. De verkoop via Click & Collect steeg met 56,8%. Online kreeg de woonretailer ook een record aan bezoekers over de virtuele vloer: het aantal online bezoeken van Belgische en Luxemburgse klanten op de website steeg tot 66,7 miljoen, ofwel een stijging van 33,2%. Door de lockdown en de coronamaatregelen die nadien ook funshoppen ontraadden, kwamen in de fysieke winkels bijna een kwart (23,3%) minder bezoekers.


“Met onze nieuwe diensten zijn we beter uitgerust om onze activiteiten voort te zetten als de veiligheidsmaatregelen weer strenger zouden worden”, zegt André Schmidtgall, Country Retail Manager & Chief Sustainability Officer van Ikea België, die ook op nieuw koopgedrag wijst: “De Covid-crisis heeft de belangstelling voor het leven thuis versterkt: telewerken heeft geleid tot een toename van 7% in de verkoop van ons assortiment voor thuiskantoor. Staycations zorgden tevens voor een toename van 14% voor buitenmeubilair.”

 

Artificiële intelligentie in Anderlecht

Hoewel de keten geen winstcijfers bekendmaakt, geeft de meubelverkoper wel enkele investerings- en kostenposten mee. Zo bood Ikea in België, net zoals in veel andere landen, aan om de tijdelijke werkloosheidsvergoedingen voor medewerkers aan de overheid terug te betalen, terwijl er ook een sociaal fonds werd opgericht om onverwachte kosten van werknemers op te vangen.

 

In de vestiging van Anderlecht investeert de keten bovendien in een nieuwe betaaloplossing in het restaurant: het de derde Ikea-winkel ter wereld waar een slimme camera de producten op het dienblad scant en dat vervolgens via artificiële intelligentie in een kassaticket vertaalt. De oplossing vermindert zowel de wachtrijen als de nood aan medewerkers.

 

Op wereldwijd niveau maakt de Zweedse retailreus bekend nog 50 nieuwe fysieke vestigingen te willen openen. Dertig daarvan moeten al in de komende twaalf maanden het daglicht zien, bevestigt CEO Jesper Brodin aan BBC. Ikea telt vandaag in totaal 445 woonwinkels.