IKEA breidt aantal collecties aanzienlijk uit | RetailDetail

IKEA breidt aantal collecties aanzienlijk uit

IKEA breidt aantal collecties aanzienlijk uit

IKEA kondigt aan het aantal nieuwe collecties per jaar aanzienlijk te verhogen: van één tot twee naar meer dan tien per jaar. Veel van de nieuwe lijnen zullen weliswaar op de markt worden gebracht als 'limited editions'.

Samenwerkingen met designers en producenten

Bedoeling van de uitbreiding van het aantal collecties is dat het designteam nog meer gaat samenwerken met klanten, verschillende designers en creatieve artiesten. Ook worden leveranciers die werken met nieuwe productiemethodes en materialen nauwer bij de ontwerpen betrokken.

 

"Om continue te kunnen vernieuwen en innoveren, laten we ons leiden door onze nieuwsgierigheid," zegt designmanager Marcus Engman. Er staan alvast samenwerkingen op het programma met onder andere het Zweedse creatieve bureau ACNE, glasontwerper Ingegerd Råman en Ilse Crawford, hoofd van het designbedrijf Studioilse in Londen.

 

Kunstcollectie met straatartiesten

De samenwerking draait om het ontdekken en verder ontwikkelen van de productiemethodes en het materiaalgebruik van IKEA, zegt Crawford. "We willen de grenzen opzoeken. Met een 'cool head, warm heart'-aanpak, gaan we voor de juiste combinatie van emotie en ratio."

 

Voor de nieuwste, handgemaakte collectie wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van natuurlijke materialen als bamboe, bananenbladeren en waterhyacint. Verder staat er een collectie op het programma met als thema 'makkelijk opladen', om het gebruik van technologie thuis te vereenvoudigen. Bovendien ontwikkelt het warenhuis ook een kunstcollectie in samenwerking met getalenteerde straatartiesten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.