Ikea gaat “miljarden investeren” om Amazon & Co voor te blijven

Ikea gaat “miljarden investeren” om Amazon & Co voor te blijven

Ikea gaat “miljarden investeren” om Amazon & Co voor te blijven
Shutterstock

Ikea gaat de komende jaren miljarden investeren om “dichter bij de klant te komen” en pure players als Amazon voor te blijven. Dat zegt de kersverse financieel directeur van Ikea Group, Juvencio Maeztu.

 

3,1 miljard euro geïnvesteerd in 2016/17

Ikea moet zich aanpassen als het zijn voorsprong wil behouden, niet alleen op Amazon ‑ dat in november zelf nog twee eigen meubelmerken lanceerde ‑ maar ook op Flipkart in India en op Otto en Home24 in Duitsland. Dat heeft Juvencio Maeztu aan Reuters gezegd in zijn eerste interview als financieel topman van Ikea Group. Als eigenaar van 363 van de 413 Ikea-vestigingen is die groep veruit de belangrijkste franchisenemer van Inter Ikea.

 

“Daarbij is het relevanter dan ooit om zo dicht mogelijk bij de klant te komen. Die heeft meer macht dan ooit tevoren.” Daarom wil Maeztu volop investeren in kleinere showrooms in stadscentra “om de jongere generaties te bereiken” en tegelijk de webshops uitbouwen “om de concurrentie met internetgiganten aan te kunnen”.

 

Ook al kost dat flink wat geld en zal dat op de winstgevendheid drukken, waarschuwt de bijna 50-jarige Spanjaard. Ikea Group investeerde in het voorbije fiscale jaar 2016-2017 meer dan drie miljard euro in zijn woonwarenhuizen, distributie en winkelcentra. “En we zullen hetzelfde bedrag of zelfs nóg meer investeren in de komende drie jaar”, aldus nog Maetzu. Miljarden die de topman wil gebruiken in de uitrol van ‘city-center formats’, de uitbouw van digitale diensten alsook de bouw van distributiecentra voor e-commerce.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Opnieuw minder kwartaalwinst voor H&M Group

28/06/2018

De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz, de groep boven modeketens als H&M, COS, Monki of nog &Other Stories, ziet zijn winst nu al voor het vierde kwartaal op een rij lager uitkomen dan gedacht.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.