Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

De omzet van de Zweedse woonketen Ikea is in het voorbije boekjaar met 3,8% gegroeid naar 34,1 miljard euro. In Nederland lag de groei net iets hoger en in België was er zelfs een nog sterkere groei.

Vijftien nieuwe winkels

De groei van de Ikea Group is met name te danken aan de opening van vijftien nieuwe vestigingen in het voorbije boekjaar. In totaal kreeg de keten 817 miljoen bezoekers over de vloer en brachten nog eens 2,1 miljard mensen een bezoek aan Ikea.com. Dit jaar moeten er 22 nieuwe winkels openen, onder andere in Letland en India. Binnen vijf jaar wil Ikea ook aanwezig zijn in Zuid-Amerika.

 

“Dankzij onze stabiele financiële positie kunnen we blijven investeren in een nóg betere klantervaring in al onze winkelkanalen,” zegt Jesper Brodin, sinds 1 september dit jaar president en CEO van Ikea Group. Het Zweedse bedrijf blijft ook investeren in duurzaamheid: zo heeft het ondertussen al 415 windturbines, die moeten helpen om het bedrijf tegen 2020 volledig energieneutraal te krijgen.

 

Sterke groei in België

In Nederland steeg de omzet met 4,3% naar 1,2 miljard euro. “We hebben profijt van de aangetrokken economie en de optimistische stemming op de woningmarkt,” aldus Lena Herder, countryretailmanager Ikea Nederland. “Op alle terreinen zijn we sterk gegroeid, met maar liefst dubbele cijfers bij de verkoop van complete keukensystemen.” Ook de nieuwe dienst ‘Bestellen en Ophalen’ is naar eigen zeggen een groot succes.

 

België deed het zelfs nog dubbel zo goed, met een omzetgroei van 7,9% naar 903 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de twee nieuwe vestigingen in Hasselt en Bergen, die voor het eerst een volledig jaar in de resultaten werden opgenomen. “Daarnaast tekenden wij een sterke stijging op in de verkoop van matrassen en keukens”, zo stelt Catherine Bendayan, CEO van IKEA België. Ook in België kunnen klanten sinds een jaar bij acht van de zeventien vestigingen hun online bestellingen ophalen. Vanaf volgend jaar moeten die bestellingen ook aan huis kunnen worden geleverd.

 

Nieuw digitaal platform

Tot slot worden ook de plannen van Ikea om hun producten bij externe partijen te verkopen steeds concreter. In juni waren er al geruchten dat Ikea lonkte naar Alibaba en Amazon om de online omzet van het bedrijf verder op te krikken. Het wil zo ook reageren op het feit dat er bij heel wat winkels minder volk over de vloer komt. Er komt tevens een nieuw digitaal platform waar consumenten mee kunnen helpen aan het ontwikkelen en testen van nieuwe producten.

 

In datzelfde opzicht zal het stadsconcept verder aangepakt worden, om in de toekomst het volledige assortiment op een kleinere ruimte te kunnen tonen aan de klant. Ikea denkt daarbij aan het gebruik van digitale hulpmiddelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top