Ikea presenteert Woonkamer van de toekomst | RetailDetail

Ikea presenteert woonkamer van de toekomst

Ikea presenteert woonkamer van de toekomst

Ikea presenteert deze week de woonkamer van de toekomst. Het woonwarenhuis opent tijdens de Milanese designweek Salone del Mobile het Ikea Festival Let's Make Room for Life.


Multifunctioneel en flexibel


“Ons leven thuis is drastisch aan het veranderen. Steeds meer mensen wonen in steeds kleinere huizen in stedelijke gebieden. We vertrouwen steeds meer op technologie en onze leefruimtes moeten multifunctioneel zijn. Daarom fantaseert Ikea graag over de rol van de meest flexibele ruimte in huis: de woonkamer”, vertelt Design Manager Marcus Engman.


“Ikea is nieuwsgierig naar het dagelijks leven thuis. Welke dromen, wensen en behoeftes hebben mensen voor hun woonkamer en hoe kunnen we deze ruimte klaar voor de toekomst maken? In Milaan laten we zien hoe we deze uitdaging aangaan. We presenteren onze ideeën in een levendige sfeer en creëren ons eigen festival.”


Ook de keuken krijgt aandacht van de Zweedse woonketen. Zo kunnen klanten tot 20 mei 2017 bij Ikea in Hasselt een virtuele keuken testen. De toepassing moet kopers helpen bij het plannen en aankopen van een nieuwe keuken. De virtuele keuken wordt in de toekomst mogelijk ook in andere vestigingen van Ikea ingevoerd.
 

Ikea Festival

In de woonkamer van de toekomst kunnen bezoekers kennismaken met nieuwe collecties zoals Ypperlig, Delaktig, Stockholm, Bjorksnas, Art Event 2017 en Stunsig en de nieuwe banken Vimle, Red Dot Award winnaar Havsten en Vallentuna. Deze woonkamer van de toekomst kwam tot stand in samenwerking met de Britse designer Faye Toogood, de Zweedse creatieve bloggers Anna & Pella en tijdschrift Openhouse uit Barcelona. Verder zijn er live workshops, kunstexposities en geeft Ikea een kijkje achter de schermen bij productontwikkeling, waar designstudenten van ECAL School of Design in Zwitserland gaan schilderen met robots.
 

In het Teatro Manzoni, de locatie van Tom Dixon in Milaan, brengt Ikea een serie korte films en gesprekken over de toekomst. Hier wordt ook de documentaire The Journey of an Idea vertoond over de totstandkoming van de Delaktig collectie en draaien uitgaansfilms zoals Saturday Night Fever. Bezoekers kunnen de collectie bekijken en meer ontdekken over de samenwerking tussen Ikea en Tom Dixon. Delaktig werd onder meer ontwikkeld met studenten van drie universiteiten in Tokio, Londen en New York. In het Teatro Manzoni is tevens een IKEA PS 2017 pop-up winkel.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.