Ikea toont winkel van de toekomst | RetailDetail

Ikea toont winkel van de toekomst

Ikea toont winkel van de toekomst
Foto: monticello / Shutterstock.com

Op het Mobile World Congress heeft Ikea in samenwerking met Accenture zijn winkelconcept van de toekomst gepresenteerd. Opvallend: het is een kleine binnenstadwinkel, met - uiteraard - veel technologie.

 

Hele catalogus in een kleine ruimte

In de demowinkel van de toekomst van Ikea krijgen klanten de hele catalogus van de woonketen te zien, maar dan virtueel. De Zweedse meubelretailer steunt op augmented reality om een digitale beleving te creëren in de fysieke wereld.

 

Het nog fictieve verkooppunt is “een nieuw winkelconcept voor de binnenstad”, legt Gonzalo Marcos van het Accenture-team Hybrid Spaces uit. “Het gaat om kleinere winkels waar we nieuwe ervaringen moeten creëren en die IKEA helpen om zijn hele catalogus in een beperktere ruimte te tonen.” De wanden van de winkel doen dienst als schermen, waar informatie over producten op wordt geprojecteerd, terwijl het bekende Ikea-potloodje als een scanner werkt. Het is immers uitgerust met RFID-technologie, waardoor je een productlabel alleen maar hoeft aan te tikken met het potlood om het aan je winkelmandje toe te voegen. 

 

Scannen en afrekenen met het toverpotloodje

Bij sommige producten kunnen shoppers met het ‘toverpotloodje’ nog andere kleuren of patronen tevoorschijn toveren, die er dan op het object worden geprojecteerd. In de rekken van de futuristische winkel zitten namelijk sensoren verstopt die de signalen van het potlood opvangen. Afrekenen doe je in de Ikea-stadswinkel van de toekomst dan weer door je potlood uiteindelijk te scannen voor een – onbemande – kassat met aanraakscherm. Je bestelling wordt zo geplaatst voor afhaling of thuislevering.

 

Een concrete uitrol van het concept is (nog) niet voorzien: deze presentatie diende louter als voorbeeld op de technologiebeurs Mobile World Congress. Accenture wil zo in eerste instantie tonen wat er allemaal mogelijk is in retail. Wel zouden Ikea en Accenture in het Spaanse Sevilla binnenkort samen een demo van een keuken lanceren waar op de wanden ook productinformatie wordt geprojecteerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.