Ikea wil alleen nog hernieuwbare en gerecycleerde materialen | RetailDetail

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen
Foto: Ikea

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

 

Alles circulair tegen 2030

Tijdens de Democratic Design Days, een jaarlijks event waar Ikea nieuwe samenwerkingen en innovaties toont, heeft de Zweedse interieurketen zijn nieuwe engagementen rond duurzaamheid bekendgemaakt. “Onze ambitie is om een positieve impact te hebben op mens en planeet tegen 2030, terwijl we Ikea nog steeds doen groeien”, zegt Torbjörn Lööf, CEO van de Inter Ikea Group.

 

“Dankzij onze omvang en reikwijdte hebben we de kans om meer dan een miljard mensen te inspireren en om het mogelijk te maken dat zij een beter leven kunnen  leiden, binnen de limieten van onze planeet”, luidt de beweegreden achter het ambitieuze nieuwe plan. Zo engageert Ikea zich om over twaalf jaar alle producten te ontwerpen op basis van circulaire principes: “Tegen 2030 zullen alle Ikea-producten en verpakkingsmaterialen bestaan uit hernieuwbare, gerecycleerde materialen”, klinkt het.

 

Ook Ikea bant wegwerpplastic

Ook wil het van alle wegwerpplastic af, zowel in het assortiment als uit de restaurants. Dit laatste moet al op 1 januari 2020 in werking treden. In het food-assortiment komen bovendien meer plantaardige keuzes, zoals de vegetarische hotdogs. Verder zet Ikea in op duurzamere oplossingen voor bij de consument thuis, zoals emissievrije levering aan huis, het aanbod betaalbare zonne-energieoplossingen uitbreiden naar 29 markten en mensen helpen om zelf hernieuwbare energie op te wekken.

 

Ikea moet zo uiteindelijk klimaatpositief worden (wat wil zeggen dat de keten haar broeikasgassen met een grotere hoeveelheid verlaagt dan haar waardeketen uitstoot) en de totale ecologische voetafdruk van het bedrijf verlagen met gemiddeld 70% per product.

 

Veranderende levensstijl van mensen

“Volledig omschakelen naar een circulair model betekent tegemoetkomen aan de veranderende levensstijl van mensen, de levensduur van producten en materialen verlengen en slimmer omgaan met grondstoffen. Om dat waar te maken, zullen we alle producten vanaf het prille begin zo ontwerpen dat ze kunnen worden hergebruikt, gerepareerd, herverkocht en gerecycleerd”, legt duurzaamheidsmanager Lena Pripp‑Kovac de strategie uit.

 

Het is ook noodzakelijk om samen te werken met alle schakels in de waardeketen, “van leveranciers van ruwe grondstoffen tot onze klanten en partners”, beklemtoont Lööf nog. Eind dit jaar deelt de keten van woonwarenhuizen per land mee hoe de internationale duurzaamheidsstrategie concreet op nationaal niveau vertaald zal worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.

Eggo flirt met 50 winkels in België, start in Nederland

03/08/2018

Keukenwinkelketen èggo blijft groeien: na Luxemburg en Spanje luidt de eerste Nederlandse pilootwinkel in Breda het begin van een nieuw expansiehoofdstuk in. In België zijn er ondertussen bijna vijftig winkels.

Teleurstellende cijfers voor Beter Bed

30/07/2018

Beddenretailer Beter Bed Holding heeft er geen prettige eerste jaarhelft op zitten: zowel de omzet als de winst staan onder druk als gevolg van aanhoudende problemen op de Duitse markt. In Nederland en België steeg de omzet wel.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).