Ikea wil verkopen via derde partijen

Ikea wil verkopen via derde partijen
Shutterstock

De Zweedse woonketen Ikea wil volgend jaar starten met een proefproject, waarbij de producten van de keten verkocht worden op webshops van derde partijen, zoals Amazon of Alibaba.

Online aandeel opdrijven

Voorlopig verkoopt Ikea zijn meubels en accessoires enkel via de eigen webshops, maar het zegt op te merken dat de markt aan het veranderen is en dat het wil nagaan wat het effect van de verkoop op andere websites is. Voorlopig wil het nog niet zeggen met welke platformen het daarvoor gaat samenwerken.

 

In het vorige boekjaar steeg de online omzet bij Ikea met 30% naar 1,4 miljard euro, maar dat is nog steeds maar een fractie van de totale omzet van 34,2 miljard euro. Met dit nieuwe project wil het Zweedse bedrijf duidelijk uittesten of het aandeel van de online verkoop snel verder opgedreven kan worden.

 

Niet enkel de online markt moet belangrijker worden voor Ikea: ook de restaurants krijgen binnenkort mogelijk een prominentere plek binnen de groep. Ikea denkt er immers aan om in de nabije toekomst ook losstaande restaurants te openen, nu blijkt dat heel wat bezoekers van de woonwinkels enkel komen om een hapje te eten in het restaurant van de woonwinkel. De omzet van food binnen Ikea is met 1,7 miljard euro momenteel zelfs groter dan die van de online verkoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

èggo viert tiende verjaardag met nieuw concept

11/10/2017

Keukenproducent èggo viert dit jaar zijn tiende verjaardag en daarom zet het bedrijf de komende jaren een flinke stap voorwaarts. Zo komt er een nieuw winkelconcept en een verdere internationale expansie.

Back to top