Ikea wil verkopen via derde partijen

Ikea wil verkopen via derde partijen
Shutterstock

De Zweedse woonketen Ikea wil volgend jaar starten met een proefproject, waarbij de producten van de keten verkocht worden op webshops van derde partijen, zoals Amazon of Alibaba.

Online aandeel opdrijven

Voorlopig verkoopt Ikea zijn meubels en accessoires enkel via de eigen webshops, maar het zegt op te merken dat de markt aan het veranderen is en dat het wil nagaan wat het effect van de verkoop op andere websites is. Voorlopig wil het nog niet zeggen met welke platformen het daarvoor gaat samenwerken.

 

In het vorige boekjaar steeg de online omzet bij Ikea met 30% naar 1,4 miljard euro, maar dat is nog steeds maar een fractie van de totale omzet van 34,2 miljard euro. Met dit nieuwe project wil het Zweedse bedrijf duidelijk uittesten of het aandeel van de online verkoop snel verder opgedreven kan worden.

 

Niet enkel de online markt moet belangrijker worden voor Ikea: ook de restaurants krijgen binnenkort mogelijk een prominentere plek binnen de groep. Ikea denkt er immers aan om in de nabije toekomst ook losstaande restaurants te openen, nu blijkt dat heel wat bezoekers van de woonwinkels enkel komen om een hapje te eten in het restaurant van de woonwinkel. De omzet van food binnen Ikea is met 1,7 miljard euro momenteel zelfs groter dan die van de online verkoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Ikea wil investeren in meer stadswinkels

29/11/2017

Vanaf 2019 wil Ikea ook in stadscentra aanwezig zijn met kleinere winkels, die vooral mensen zonder auto moeten aantrekken. De Zweedse meubelgigant hoopt daarmee in te spelen op de snel oprukkende verstedelijking en digitalisering.

Nieuwe CEO Leen Bakker komt van bij Beter Bed

23/11/2017

Debbie Klein, tot nog toe algemeen directeur van Beter Bed Benelux, wordt op 1 februari de nieuwe CEO van Leen Bakker. Ze volgt er Rob van Noordt op, die sinds 2015 bij de retailer aan de slag was en eerder deze maand zijn vertrek aankondigde.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Back to top