ING: Woonbranche moet dringend veranderen | RetailDetail

ING: Woonbranche moet dringend veranderen

ING: Woonbranche moet dringend veranderen

De Nederlandse woonbranche moet veranderen om in de toekomst gezonder te kunnen opereren. Daarbij heeft de branche de hulp van overheden en vastgoedbedrijven nodig, meent ING.

Overcapaciteit door overdaad aan boulevards

De gouden jaren voor de woonbranche zijn volgens een analyse van ING Economisch Bureau voorbij. Afgelopen jaar leverde de branche bijna acht procent omzet in en ook voor komend jaar wordt een stevige daling verwacht. Uit onderzoek blijkt dat winkeliers op meubelboulevards het hardst getroffen worden door het omzetverlies. Daarnaast neemt ook de concurrentie van online verkopers toe, al speelt het web vooralsnog vooral een rol bij het oriënteren van de consument en nog in mindere mate voor directe aankopen.

 

De sterke uitbreiding van het aantal woonboulevards helpt de zaak van de woonretailers ook niet, schrijft ING. Nederland telt er inmiddels ongeveer 115, waardoor de gemiddelde overcapaciteit op de boulevards volgens de analyse op liefst vijftig procent ligt. De belangrijkste uitdaging voor de komende jaren is volgens ING dan ook om de omzet per vierkante meter omhoog te krijgen.

 

'De sector kan het niet alleen'

ING raadt winkeliers daarom aan op een kleiner oppervlak duidelijk te specialiseren in een bepaalde stijl. Zo kan het onderscheidend vermogen worden versterkt en voorraden worden verminderd.

 

Doch die verandering zal wellicht moeilijk vanuit de winkeliers zelf komen: om de woonbranche echt te veranderen zullen overheden en vastgoedbedrijven mee moeten werken en denken, meent ING. Het is immers sterk de vraag of de woonbranche op eigen kracht de noodzakelijke veranderingen kan doorvoeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.