Maisons du Monde presteert sterk

Maisons du Monde presteert sterk

Maisons du Monde presteert sterk

Maisons du Monde heeft een prima eerste halfjaar achter de rug. De Franse woonwinkelketen zag zijn omzet met 28% groeien. Met dank aan de opening van nieuwe vestigingen én een groeiende bijdrage van het internet.

 

13 nieuwe winkels

Maisons du Monde realiseerde in de eerste zes maanden van het jaar een omzet van 389,6 miljoen euro, hetzij 28% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is deels te danken aan de opening van nieuwe winkels: de woonwinkelketen telt intussen 275 winkels, dat zijn er netto 13 meer dan eind juni 2015.

 

Op vergelijkbare basis bedroeg de winstgroei 16,6%. Een gevolg van succesvolle collecties in meubels en decoratie én van de groeiende bijdrage van het internet. Sinds begin dit jaar kunnen klanten in Frankrijk en Zwitserland trouwens spullen online bestellen en gratis laten leveren in een winkel naar keuze.

 

Nog altijd rode cijfers

De verkoop mag dan al snor zitten, de woonwinkelketen draait wel nog altijd rode cijfers. Het voorbije halfjaar liep het nettoverlies ‑ mede als gevolg van investeringen in expansie, marketing en digitalisering ‑ op tot 53,9 miljoen euro, bijna 2,5 keer meer dan in de eerste helft van 2016.

 

Maar topman Gilles Petit gelooft rotsvast in het businessmodel, zo vertelt hij bij de collega’s van LSA: “De groei is evenwichtig gespreid tussen meubilair en decoratie, tussen winkels en internet, tussen Frankrijk en Internationaal. Dat evenwicht bewijst de soliditeit van ons model. Bovendien heeft de beursintroductie (eind mei, nvdr.) onze financiële structuur versterkt, waardoor we meer financiële manoeuvreerruimte hebben om onze expansieplannen voort te zetten.” Voor het hele jaar rekent Petit op een groepsomzet van 800 à 815 miljoen euro (tegenover 699 miljoen euro in 2015).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlanders kopen flink meer keukens

22/05/2018

Nederlandse woonwinkels zagen hun omzet in het eerste kwartaal gemiddeld met 3,4 procent groeien. Dat hadden ze vooral te danken aan de keukenverkopers, die een omzetgroei van liefst 11,6 procent optekenden. 

Ikea schrapt 150 banen, ook in België en Nederland

04/05/2018

Bij Ikea verdwijnen binnenkort 150 jobs, waarvan ook een deel in België en Nederland. Met de reorganisatie wil de meubelgigant zich klaarstomen voor de groeiende concurrentie van grote e-commercespelers.

Vijfde meer winst voor Kwantum

03/05/2018

Kwantum, de grootste woondiscounter van de Lage Landen, heeft 2017 afgesloten met een flinke omzet- en winstgroei. De omzet ging 7% de hoogte in, de winst kreeg er zelfs 20% bij.

Onverkochte kleding vanaf 2019 verplicht gerecycleerd in Frankrijk

02/05/2018

Vanaf volgend jaar mogen modehuizen in Frankrijk geen kledingoverschotten meer weggooien of vernietigen. Met zijn plannen wil de Franse regering de regels tegen voedselverspilling uitbreiden naar kleding, die dus voortaan gerecycleerd moet worden.

Beter Bed lijdt onder Duits gifschandaal

02/05/2018

De Beter Bed Holding zag zijn omzet in het eerste kwartaal van 2018 met 4% dalen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Naast Duitsland, waar een gifschandaal de cijfers blijft drukken, daalt de omzet ook in Zwitserland en Spanje.

Sociaal akkoord bij Carrefour in Frankrijk

26/04/2018

Terwijl bij Carrefour België bonden en directie deze week een eerste keer rond de tafel hebben gezeten, is er in Frankrijk al een akkoord getekend over het sociaal plan en de vrijwillige vertrekkers.