Maisons du Monde presteert sterk

Maisons du Monde presteert sterk

Maisons du Monde presteert sterk

Maisons du Monde heeft een prima eerste halfjaar achter de rug. De Franse woonwinkelketen zag zijn omzet met 28% groeien. Met dank aan de opening van nieuwe vestigingen én een groeiende bijdrage van het internet.

 

13 nieuwe winkels

Maisons du Monde realiseerde in de eerste zes maanden van het jaar een omzet van 389,6 miljoen euro, hetzij 28% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is deels te danken aan de opening van nieuwe winkels: de woonwinkelketen telt intussen 275 winkels, dat zijn er netto 13 meer dan eind juni 2015.

 

Op vergelijkbare basis bedroeg de winstgroei 16,6%. Een gevolg van succesvolle collecties in meubels en decoratie én van de groeiende bijdrage van het internet. Sinds begin dit jaar kunnen klanten in Frankrijk en Zwitserland trouwens spullen online bestellen en gratis laten leveren in een winkel naar keuze.

 

Nog altijd rode cijfers

De verkoop mag dan al snor zitten, de woonwinkelketen draait wel nog altijd rode cijfers. Het voorbije halfjaar liep het nettoverlies ‑ mede als gevolg van investeringen in expansie, marketing en digitalisering ‑ op tot 53,9 miljoen euro, bijna 2,5 keer meer dan in de eerste helft van 2016.

 

Maar topman Gilles Petit gelooft rotsvast in het businessmodel, zo vertelt hij bij de collega’s van LSA: “De groei is evenwichtig gespreid tussen meubilair en decoratie, tussen winkels en internet, tussen Frankrijk en Internationaal. Dat evenwicht bewijst de soliditeit van ons model. Bovendien heeft de beursintroductie (eind mei, nvdr.) onze financiële structuur versterkt, waardoor we meer financiële manoeuvreerruimte hebben om onze expansieplannen voort te zetten.” Voor het hele jaar rekent Petit op een groepsomzet van 800 à 815 miljoen euro (tegenover 699 miljoen euro in 2015).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Lidl aansprakelijk voor zelfdoding medewerker

05/07/2018

Discountketen Lidl is in Frankrijk aansprakelijk gesteld voor de zelfdoding van een onderhoudstechnicus in een distributiecentrum, intussen drie jaar geleden.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Tesco doet het met Carrefour in nieuw inkoopverbond

02/07/2018

Tesco en Carrefour starten samen een inkoopalliantie: de retailreuzen gaan zowel merkproducten als huismerkassortiment samen inkopen. Ook op dienstenleveranciers stappen de retailer voortaan samen af.