Nederlanders kopen flink meer keukens | RetailDetail

Nederlanders kopen flink meer keukens

Nederlanders kopen flink meer keukens
Foto: Shutterstock

Nederlandse woonwinkels zagen hun omzet in het eerste kwartaal gemiddeld met 3,4 procent groeien. Dat hadden ze vooral te danken aan de keukenverkopers, die een omzetgroei van liefst 11,6 procent optekenden. 

 

Woonwinkels haperen in eerste kwartaal

De laatste jaren ging het flink bergop voor de woonbranche, na een moeilijke en lange dip na de crisis. Nu lijkt die omzetinhaalslag in het eerste kwartaal van 2018 echter even te haperen: de omzetgroei matigde in de eerste drie maanden van het jaar.


Al kan het om een tijdelijke terugval gaan, want het tweede kwartaal startte volgens INretail, de brancheorganisatie voor non-fooddetailhandelaars, uitstekend. “Uit een meting blijkt dat het eerste weekend (paasweekend) van april direct 17% meer omzet werd gemeten dan Pasen vorig jaar. Dat stemt positief”, zegt branchemanager Wonen Bert-Jan van der Stelt.


De gemiddelde omzetstijging van 3,4 procent die woonwinkels realiseerden ligt bovendien hoger dan de 1,7 procent groei die de markt van de consumentenbestedingen in zijn geheel optekende. Buiten de Randstad was de groei ook sterker dan daarbinnen: in het oosten groeide de woonbranche met 3,7 procent, in regio zuid met 5,2 procent en in het westen bleef de omzettoename beperkt tot 1,3 procent. De woningmarkt geraakt in de Randstad immers op slot, verklaart INRetail.

 

Meer keukens, minder bedden

Er werden in Nederland vooral opvallend veel keukens verkocht in het begin van dit jaar: keukenverkopers noteerden een omzetgroei van 11,6 procent. Zonder hun toedoen zou de woonbranche slechts met gemiddeld 1,2 procent zijn gegroeid. Woninginrichtingszaken, meubelverkopers en woningtextielwinkels verkochten tussen 1,2 en 1,6 procent meer, terwijl gemengde winkels een omzetgroei van 3 procent noteerden.


Slaapspeciaalzaken deden het nochtans minder goed: zij moesten zich tevreden stellen met 2,6 procent minder omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook kleinere ondernemingen met een omzet tot een miljoen euro hadden het moeilijk, ziet INRetail, en tekenden dalende omzetten op.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

Casa gaat internationaal aan huis leveren

06/06/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe webshop gelanceerd die klanten in heel Europa toelaat om meubilair en tuinmeubilair aan huis te laten leveren. De leveringen gebeuren vanuit een e-commercehub in Genk.

Jysk opent vijf winkels op één dag

01/06/2018

De Scandinavische interieurketen Jysk heeft op 31 mei vijf verschillende winkels geopend in vijf verschillende landen. Hongarije, Oekraïne, Roemenië, Slovakije en Zweden kregen allemaal op dezelfde dag een nieuw woonwarenhuis.

Casa opent eerste Nederlandse winkel

01/06/2018

Nederland maakt kennis met een nieuwe interieurwinkelketen: Casa opent op vrijdag 1 juni de deuren in de Utrechtse binnenstad en introduceert ook zijn webshop. De lancering betekent het startschot van een grote ombouwoperatie.

Blokker België heeft een nieuwe directeur

31/05/2018

Rob Schuyt is per 1 mei in dienst getreden als algemeen directeur van Blokker in België. Hij neemt hiermee de functie over van Bernd Bosch, met wie het contract is beëindigd.