Nederlandse Ikea-winkels heropenen onder grote belangstelling

Nederlandse Ikea-winkels heropenen onder grote belangstelling
Foto: T.W. van Urk / Shutterstock.com

Vandaag gingen in Nederland alle vestigingen van Ikea weer open, na een sluiting van zes weken. Dat zorgde een enorme toeloop. De retailer past wel strikte maatregelen toe.

 

Situatie onder controle

De woonwinkelketen had op 17 maart uit eigen beweging besloten de Nederlandse winkels dicht te houden, uit voorzorg tegen de verdere verspreiding van het coronavirus. Vanochtend gingen ze weer open, en hoewel Ikea geen grote reclamecampagne had gevoerd voor die heropening, stonden er al voor 10u lange rijen bij de winkels. Er werden dranghekken geplaatst om alles in goede banen te leiden, maar de retailer zegt dat de situatie onder controle is: na de opening van de winkels verdwenen de rijen snel en de klanten houden zich netjes aan de regels, zegt een woordvoerder aan het AD.

 

De grote belangstelling is opmerkelijk omdat het sinds het uitbreken van het coronavors eerder rustig is in de Nederlandse winkelstraten, waar geen verplichte winkelsluiting geldt zoals in België. Er verschijnen flink wat kritische reacties op sociale media: sommige mensen vrezen dat de drukte zou kunnen leiden tot een nieuwe piek in het aantal besmettingen. Maar Ikea heeft strikte maatregelen uitgevaardigd. Er geldt in de winkels een maximum van één klant per 30 m² en er mogen niet meer dan twee klanten samen naar binnen. In de winkels moeten shoppers een afstand van anderhalve meter bewaren, in de inspiratieruimtes mag maar één klant tegelijk aanwezig zijn. Bij de kassa’s en de servicebalies zijn er plexi schermen. Het restaurant de Småland-speelplaatsen blijven gesloten.

 

Tijdens de winkelsluiting heeft de retailer zowat 50% van zijn omzet verloren. Online bestellen en afhalen bij de winkels bleef de hele tijd wel mogelijk, maar dat volstond niet om het sluiten van de winkels te compenseren. In België zijn de Ikea-winkels nog steeds gesloten: als alles goed gaat heropenen ze samen met alle andere retailers op 11 mei.