Nieuwe winkels zorgen voor sterke groei Ikea in België

Nieuwe winkels en online zorgen voor sterke groei Ikea

Nieuwe winkels en online zorgen voor sterke groei Ikea

De Ikea-groep heeft in het boekjaar 2016 zijn omzet met meer dan 7% zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder, op vergelijkbare basis was er een groei van bijna 5%. In België zorgde de opening van twee nieuwe winkels voor een stevige opmars.

Meer dan 2 miljoen bezoekers voor nieuwe winkels

De omzet van Ikea kwam voor het boekjaar 2016 uit op 34,2 miljard euro, 7,1% meer dan een jaar eerder. Op vergelijkbare basis was er dan weer een groei van 4,8%. “De Ikea Groep heeft wederom een goed jaar achter de rug en verwelkomde 783 miljoen bezoekers in onze woonwarenhuizen”, zei CEO Peter Agnefjäll.

 

Niet enkel in de woonwarenhuizen, maar ook online zet Ikea stappen voorwaarts. In het voorbije boekjaar haalde het bedrijf online een omzet die 28% hoger was dan een jaar eerder, goed voor bijna anderhalf miljard euro volgens vakblad Twinkle. Ondertussen verkoopt Ikea al in 14 van zijn 28 markten online.

 

In België kende Ikea een stevige opmars: daar ging de omzet met 11,2% vooruit naar 836 miljoen euro. Die groei was voornamelijk te danken aan de opening van de nieuwe filialen in Hasselt en Bergen, die sinds hun opening al meer dan 2,1 miljoen bezoekers over de vloer hebben gehad.

 

Ook op andere markten was er sprake van groei: China blijft naast Australië, Canada en Polen één van de snelst groeiende markten, terwijl Duitsland met een recordgroei zijn positie als grootste markt weet te behouden. Ikea zegt zelf dat het op het juiste spoor zit om de grootste multichannelverkoper van woninginrichting ter wereld te worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.