Omnichannelaanpak loont voor Maisons du Monde

Meubel- en decoratieketen Maisons du Monde mag terugblikken op een sterk groeitraject in 2018, mede dankzij een succesvolle omnichannelstrategie: de digitale verkopen vertegenwoordigen nu al bijna de helft van het totale zakencijfer.

 

Groeivooruitzichten

De retailer realiseerde in 2018 een omzet van 1,1 miljard euro: dat is een groei met wel 10%, mede dankzij de overname van de Amerikaanse sectorgenoot Modani. Zonder die acquisitie was de groei 7,4%. De vergelijkbare omzet ging er met 3,1% op vooruit, ondanks licht dalende winkelbezoeken in Frankrijk. De nettowinst daalde wel met 3,7% tot 60,7 miljoen euro, omdat de retailer zich geconfronteerd ziet met hogere kosten na de overname van Modani en een managementwissel

 

Volgens Julie Walbaum, die in juli vorig jaar het roer overnam als CEO, zijn de resultaten volledig in lijn met de doelstellingen. Ze benadrukt het succes van de omnichannelstrategie van de retailer: de onlineverkopen stegen met 18.7% tot 249,2 miljoen euro. Wanneer men de online bestellingen meetelt die shoppers maken op tablets in de winkels, dan vertegenwoordigt de digitale omzet al bijna de helft van de totale verkopen. 

 

Maisons du Monde opende vorig jaar 28 winkels: 13 in Frankrijk en 15 daarbuiten, waarvan de eerste onder eigen naam in de Verenigde Staten. Daartegenover staan zes winkelsluitingen: in totaal heeft de keten nu 336 winkels in negen landen. Voor 2019 verwacht het bedrijf opnieuw een omzetgroei van zo’n 10%. Er staan 35 tot 40 winkelopeningen op het programma en een tiental sluitingen in Frankrijk, waar het netwerk wordt geoptimaliseerd.