Pak minder winst voor DHZ-reus Kingfisher

Pak minder winst voor DHZ-reus Kingfisher

Pak minder winst voor DHZ-reus Kingfisher
Shutterstock

De Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher zag zijn nettowinst in zijn voorbije boekjaar met ruim 20% dalen als gevolg van de herstructurering in eigen land en een zwakke verkoop in Frankrijk.

 

Lichte omzetgroei

Eerst het goede nieuws: Kingfisher ‑ eigenaar van de Britse ketens B&Q en Screwfix en de Franse ketens Castorama en Brico Depot ‑ zag zijn omzet in zijn gebroken boekjaar 2017-2018 stijgen met 3,8% tot 11,66 miljard pond, omgerekend zo’n 12,5 miljard euro. Screwfix, dat zich vooral tot professionals richt, en de Poolse divisie (+5,3%) waren in goeie doen. In Frankrijk zakte de verkoop echter 3,5% (Brico Depot heeft het daar iets lastiger dan Castorama). In het Verenigd Koninkrijk zag B&Q zijn omzet met 2,8% teruglopen doordat de consumenten als gevolg van de huidige transformatie te vaak met lege rekken werden geconfronteerd.

 

De operationele winst zakte van 773 naar 685 miljoen pond terwijl de nettowinst een duik nam van 20,5% tot 485 miljoen pond (ca. 550 miljoen euro). Dat is een gevolg van het vijfjarenplan dat Kingfisher twee jaar geleden opstartte en dat de kosten moet reduceren door het productgamma, de inkoop en de IT-systemen binnen de groep maximaal op elkaar af te stemmen.

 

“Je kan nu eenmaal geen grote transformatie doorvoeren zonder een paar eieren te breken”, zei Véronique Laury, de Française die twee jaar geleden CEO werd van Kingfisher. Wel ziet ze dat de eerste veranderingen effect sorteren. Over het huidige boekjaar heeft het management gemengde gevoelens: de Brexit zorgt voor onzekerheid in het thuisland, in Frankrijk zal de handel “volatiel maar bemoedigend” zijn omdat de Franse doe-het-zelfmarkt opnieuw lichte groei vertoont.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Iris Dierckx wordt nieuwe country manager Auping België

23/04/2018

Iris Dierckx wordt de nieuwe country manager van Auping België. Haar aanstelling volgt op het vertrek van Willem Stox, die de beddenspecialist in februari inruilde voor lingeriegroep Van de Velde

Jysk wil naar 100 winkels in België

23/04/2018

Het Deense Jysk opent dit jaar nog elf nieuwe woonwinkels in België, wat het totale aantal vestigingen op 17 zou brengen. Op termijn wil de woonketen, zowat de Deense tegenhanger van woongigant Ikea, een honderdtal winkels in ons land.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.