Rivièra Maison viert 65-jarig jubileum | RetailDetail

Rivièra Maison viert 65-jarig jubileum

Rivièra Maison viert 65-jarig jubileum

Winkelketen Rivièra Maison bestaat vrijdag 65 jaar. Het woonwinkelconcern is in die tijd uitgegroeid van bloemenwinkel tot wereldmerk met 26 eigen winkels wereldwijd en 150 verkooppunten in Nederland alleen al.

26 winkels in 7 landen

De Rivièra Maison-winkels zijn verdeeld over verschillende landen: 16 winkels in Nederland, verschillende winkels in België, Duitsland en Noorwegen, maar ook één in Finland, twee in Turkije, één in Zuid-Korea, één in Kazachstan en meer dan 500 verkooppunten wereldwijd. Nochtans werd de woonwinkel pas eind jaren negentig een merk, mede gedwongen door het kopieergedrag van grootwinkelbedrijven.

 

Begonnen als bloemenwinkel

Rivièra Maison begon als bloemenzaak op de Amsterdamse Overtoom. De ouders van CEO Henk Teunissen noemden de bloemenwinkel Rivièra Bloemsierkunst, naar de Italiaanse bloemen aan de kust bij San Remo.

 

De ondernemerszin van de Teunissen ontstond, toen hij in 1975 een week lang op de winkel van zijn ouders paste. Hij verkocht voor 1500 gulden aan bloemen en planten aan een confectiebedrijf in Amsterdam, wat in die tijd een grote order was. Die ene verkoop veranderde zijn leven; hij besloot ondernemer te worden.

 

Eigen 'home collection'

Tien jaar daarna, op 1 maart 1985, nam zoon Henk de zaak van zijn ouders over en wijzigde de naam in Rivièra Maison. Het werd pas een woonwinkel toen de huidige CEO in Maleisië een container met potten in Maleisië kocht en begon met de Breakfast Bed Tray, het eerste artikel met tekst in de collectie. Daarmee legde hij de fundering voor een ‘home collection’ met een eigen signatuur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

Casa gaat internationaal aan huis leveren

06/06/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe webshop gelanceerd die klanten in heel Europa toelaat om meubilair en tuinmeubilair aan huis te laten leveren. De leveringen gebeuren vanuit een e-commercehub in Genk.