Rivièra Maison viert 65-jarig jubileum

Rivièra Maison viert 65-jarig jubileum

Winkelketen Rivièra Maison bestaat vrijdag 65 jaar. Het woonwinkelconcern is in die tijd uitgegroeid van bloemenwinkel tot wereldmerk met 26 eigen winkels wereldwijd en 150 verkooppunten in Nederland alleen al.

26 winkels in 7 landen

De Rivièra Maison-winkels zijn verdeeld over verschillende landen: 16 winkels in Nederland, verschillende winkels in België, Duitsland en Noorwegen, maar ook één in Finland, twee in Turkije, één in Zuid-Korea, één in Kazachstan en meer dan 500 verkooppunten wereldwijd. Nochtans werd de woonwinkel pas eind jaren negentig een merk, mede gedwongen door het kopieergedrag van grootwinkelbedrijven.

 

Begonnen als bloemenwinkel

Rivièra Maison begon als bloemenzaak op de Amsterdamse Overtoom. De ouders van CEO Henk Teunissen noemden de bloemenwinkel Rivièra Bloemsierkunst, naar de Italiaanse bloemen aan de kust bij San Remo.

 

De ondernemerszin van de Teunissen ontstond, toen hij in 1975 een week lang op de winkel van zijn ouders paste. Hij verkocht voor 1500 gulden aan bloemen en planten aan een confectiebedrijf in Amsterdam, wat in die tijd een grote order was. Die ene verkoop veranderde zijn leven; hij besloot ondernemer te worden.

 

Eigen 'home collection'

Tien jaar daarna, op 1 maart 1985, nam zoon Henk de zaak van zijn ouders over en wijzigde de naam in Rivièra Maison. Het werd pas een woonwinkel toen de huidige CEO in Maleisië een container met potten in Maleisië kocht en begon met de Breakfast Bed Tray, het eerste artikel met tekst in de collectie. Daarmee legde hij de fundering voor een ‘home collection’ met een eigen signatuur.

Tags: