Sterk groeiend Ikea investeert verder in duurzaamheid | RetailDetail

Sterk groeiend Ikea investeert verder in duurzaamheid

Sterk groeiend Ikea investeert verder in duurzaamheid

In het financiële boekjaar 2016, dat liep tot 31 augustus 2016, steeg de omzet van de Zweedse woonwinkelketen Ikea met 7,4% naar 35,1 miljard euro. De nettowinst steeg naar 4,2 miljard euro, ondanks enorme investeringen in duurzaamheid.

783 miljoen klanten

“Dankzij de aanhoudende groei en winstgevendheid kunnen wij onze eigen route bepalen en beschikken we over de flexibiliteit om snel te bewegen", zegt CEO Peter Agnefjäll. “Tegelijkertijd geeft het ons de vrijheid om een strategie voor de lange termijn uit te stippelen en hierin te investeren.” In totaal kreeg Ikea wereldwijd maar liefst 783 miljoen klanten over de vloer. China was daarbij weer één van de snelst groeiende markten, terwijl er ook een mooie vooruitgang was in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zweden.

 

In Nederland was de groei vergelijkbaar met die van een jaar eerder, terwijl in België de omzet met meer dan 11% steeg dankzij de opening van twee nieuwe vestigingen. Wereldwijd opende Ikea twaalf nieuwe woonwarenhuizen en negentien 'Pick Up and Order points', het nieuwe, kleinere concept van de keten.

 

Investeren in duurzaamheid en werknemers

Een groot deel van de investeringen waar Ikea over spreekt, zullen plaatsvinden op vlak van duurzaamheid. Ikea maakte vandaag bekend dat het nog eens een miljard euro reserveert voor investeringen in duurzaamheid, waardoor het totaalbedrag de drie miljard euro overschrijdt. Ikea heeft sinds 2009 al 1,5 miljard euro geïnvesteerd in wind- en zonne-energie en het gaat in de nabije toekomst nog eens 600 miljoen euro investeren op dat vlak. Het doel is om in 2020 evenveel hernieuwbare energie te produceren als de hoeveelheid energie die wordt gebruikt door het bedrijf.

 

“Voor bedrijven met oog voor de toekomst liggen er veel mogelijkheden om bij te dragen aan en te profiteren van een schone economie", zegt Agnefjäll: “Wij zijn vastberaden om een positieve invloed te hebben op onze planeet en haar bewoners. Dat is geheel in lijn met onze visie om een beter dagelijks bestaan te creëren voor zoveel mogelijk mensen.”

 

Daarnaast wordt er nog eens 443 miljoen euro vrijgemaakt voor loyaliteits- en bonusprogramma’s voor de werknemers. 180 miljoen gaat daarbij richting het loyaliteitsprogramma Tack!, dat werknemers van Ikea een extra bedrag belooft wanneer ze op pensioen gaan, terwijl 335 miljoen naar het bonusprogramma gaat. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlanders kopen flink meer keukens

22/05/2018

Nederlandse woonwinkels zagen hun omzet in het eerste kwartaal gemiddeld met 3,4 procent groeien. Dat hadden ze vooral te danken aan de keukenverkopers, die een omzetgroei van liefst 11,6 procent optekenden. 

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

11/05/2018

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.