Sterk groeiend Ikea investeert verder in duurzaamheid | RetailDetail

Sterk groeiend Ikea investeert verder in duurzaamheid

Sterk groeiend Ikea investeert verder in duurzaamheid

In het financiële boekjaar 2016, dat liep tot 31 augustus 2016, steeg de omzet van de Zweedse woonwinkelketen Ikea met 7,4% naar 35,1 miljard euro. De nettowinst steeg naar 4,2 miljard euro, ondanks enorme investeringen in duurzaamheid.

783 miljoen klanten

“Dankzij de aanhoudende groei en winstgevendheid kunnen wij onze eigen route bepalen en beschikken we over de flexibiliteit om snel te bewegen", zegt CEO Peter Agnefjäll. “Tegelijkertijd geeft het ons de vrijheid om een strategie voor de lange termijn uit te stippelen en hierin te investeren.” In totaal kreeg Ikea wereldwijd maar liefst 783 miljoen klanten over de vloer. China was daarbij weer één van de snelst groeiende markten, terwijl er ook een mooie vooruitgang was in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zweden.

 

In Nederland was de groei vergelijkbaar met die van een jaar eerder, terwijl in België de omzet met meer dan 11% steeg dankzij de opening van twee nieuwe vestigingen. Wereldwijd opende Ikea twaalf nieuwe woonwarenhuizen en negentien 'Pick Up and Order points', het nieuwe, kleinere concept van de keten.

 

Investeren in duurzaamheid en werknemers

Een groot deel van de investeringen waar Ikea over spreekt, zullen plaatsvinden op vlak van duurzaamheid. Ikea maakte vandaag bekend dat het nog eens een miljard euro reserveert voor investeringen in duurzaamheid, waardoor het totaalbedrag de drie miljard euro overschrijdt. Ikea heeft sinds 2009 al 1,5 miljard euro geïnvesteerd in wind- en zonne-energie en het gaat in de nabije toekomst nog eens 600 miljoen euro investeren op dat vlak. Het doel is om in 2020 evenveel hernieuwbare energie te produceren als de hoeveelheid energie die wordt gebruikt door het bedrijf.

 

“Voor bedrijven met oog voor de toekomst liggen er veel mogelijkheden om bij te dragen aan en te profiteren van een schone economie", zegt Agnefjäll: “Wij zijn vastberaden om een positieve invloed te hebben op onze planeet en haar bewoners. Dat is geheel in lijn met onze visie om een beter dagelijks bestaan te creëren voor zoveel mogelijk mensen.”

 

Daarnaast wordt er nog eens 443 miljoen euro vrijgemaakt voor loyaliteits- en bonusprogramma’s voor de werknemers. 180 miljoen gaat daarbij richting het loyaliteitsprogramma Tack!, dat werknemers van Ikea een extra bedrag belooft wanneer ze op pensioen gaan, terwijl 335 miljoen naar het bonusprogramma gaat. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.