Sterke cijfers voor Maisons du Monde | RetailDetail

Sterke cijfers en nieuwe CEO voor Maisons du Monde

Sterke cijfers en nieuwe CEO voor Maisons du Monde
Maisons du Monde

Na een stevig eerste kwartaal zet meubel- en decoratieketen Maisons du Monde zijn groeiverhaal verder met een nieuwe CEO en de overname van de Amerikaanse sectorgenoot Modani.

 

Omnichannelmodel

De omzet van de retailer steeg in het eerste kwartaal met 11,5% tot 255 miljoen euro, de vergelijkbare groei bedroeg een nog steeds erg keurige 5,1%. Vooral de onlineactiviteiten (+15,1%) en de internationale business (+14,3%) deden het erg goed. Voor 2018 voorziet Maisons du Monde een omzetgroei van ongeveer 10%, 25 tot 30 winkelopeningen en een EBITDA-marge van meer dan 13%.

 

Op 1 juli treedt een nieuwe CEO aan: Julie Walbaum volgt dan Gilles Petit op, die het bedrijf gedurende drie jaar leidde en onder andere een succesvolle beursgang realiseerde. “Dit is het juiste moment om de operationele verantwoordelijkheden over te dragen aan een waardige opvolger”, aldus Petit. Die opvolger komt uit de eigen rangen: Walbaum was al sinds 2014 'executive director digital, customer marketing & customer care' bij de retailer. Petit blijft lid van de raad van bestuur van het bedrijf en zal de nieuwe CEO adviseren om een vlotte overgang te verzekeren.

 

Bovendien zet de keten nu ook stappen in de Verenigde Staten, met de acquisitie van 70% van de aandelen van Modani. Die meubelketen hanteert een vergelijkbaar omnichannel zakenmodel, met een snel wisselend assortiment over verschillende categorieën en stijlen. Modani realiseert een omzet van 41,4 miljoen dollar (zo'n 38 miljoen euro) met tien showrooms en een webshop. Maisons du Monde is goed voor meer dan een miljard euro omzet met 313 winkels in zeven Europese landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Spanje en Zwitserland. E-commerce vertegenwoordigt 21% van de omzet van de keten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.