Sterke cijfers voor Maisons du Monde | RetailDetail

Sterke cijfers en nieuwe CEO voor Maisons du Monde

Sterke cijfers en nieuwe CEO voor Maisons du Monde
Maisons du Monde

Na een stevig eerste kwartaal zet meubel- en decoratieketen Maisons du Monde zijn groeiverhaal verder met een nieuwe CEO en de overname van de Amerikaanse sectorgenoot Modani.

 

Omnichannelmodel

De omzet van de retailer steeg in het eerste kwartaal met 11,5% tot 255 miljoen euro, de vergelijkbare groei bedroeg een nog steeds erg keurige 5,1%. Vooral de onlineactiviteiten (+15,1%) en de internationale business (+14,3%) deden het erg goed. Voor 2018 voorziet Maisons du Monde een omzetgroei van ongeveer 10%, 25 tot 30 winkelopeningen en een EBITDA-marge van meer dan 13%.

 

Op 1 juli treedt een nieuwe CEO aan: Julie Walbaum volgt dan Gilles Petit op, die het bedrijf gedurende drie jaar leidde en onder andere een succesvolle beursgang realiseerde. “Dit is het juiste moment om de operationele verantwoordelijkheden over te dragen aan een waardige opvolger”, aldus Petit. Die opvolger komt uit de eigen rangen: Walbaum was al sinds 2014 'executive director digital, customer marketing & customer care' bij de retailer. Petit blijft lid van de raad van bestuur van het bedrijf en zal de nieuwe CEO adviseren om een vlotte overgang te verzekeren.

 

Bovendien zet de keten nu ook stappen in de Verenigde Staten, met de acquisitie van 70% van de aandelen van Modani. Die meubelketen hanteert een vergelijkbaar omnichannel zakenmodel, met een snel wisselend assortiment over verschillende categorieën en stijlen. Modani realiseert een omzet van 41,4 miljoen dollar (zo'n 38 miljoen euro) met tien showrooms en een webshop. Maisons du Monde is goed voor meer dan een miljard euro omzet met 313 winkels in zeven Europese landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Spanje en Zwitserland. E-commerce vertegenwoordigt 21% van de omzet van de keten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlanders kopen flink meer keukens

22/05/2018

Nederlandse woonwinkels zagen hun omzet in het eerste kwartaal gemiddeld met 3,4 procent groeien. Dat hadden ze vooral te danken aan de keukenverkopers, die een omzetgroei van liefst 11,6 procent optekenden. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.