Tuinkabouters IKEA komen ongedeerd uit veldslag

Tuinkabouters IKEA komen ongedeerd uit veldslag

Sinds IKEA in het Verenigd Koninkrijk zijn nieuwe spot voor tuinmeubilair lanceerde, waarin een gezin de strijd aangaat met een leger tuinkabouters, kwamen er bij de Britse mediawaakhond Advertising Standards Authority (ASA) al vijftig klachten binnen van verontruste mensen die de spot aanstootgevend vinden... en zo krijgt IKEA een flinke portie extra media-aandacht.

“Zeg nee tegen tuinkabouters”

De nieuw IKEA-campagne met de veelzeggende titel “Say No To Gnomes” toont een gezin dat een poging doet om zijn tuin te verfraaien met tuinmeubelen van de woonketen, maar het daarbij aan de stok krijgt met een leger kabouters. De kleine mannetjes weten van geen ophouden en hoe meer fraais er in de tuin wordt gezet, hoe groter hun verzet.

 

En dus vallen er slachtoffers, wat in het geval van de kabouters betekent dat ze aan diggelen worden gegooid en stuk worden gespoten met de tuinslang. Van een waar bloedbad gesproken…

 

Aanzet tot antisociaal gedrag?

Nu blijkt niet iedereen het humoristische karakter van de reclamespot echter in te zien en kreeg de ASA niet minder dan vijftig telefoontjes van mensen die de beelden aanstootgevend en gewelddadig vinden, en bovendien ongeschikt voor kinderen. Sommigen zijn zelfs van mening dat het filmpje antisociaal gedrag zou aanmoedigen. De ASA is het evenwel niet eens met de paniekzaaiers.

 

Hoewel de ASA benadrukte dat elke klacht die binnenloopt ernstig wordt genomen, besliste de waakhond in dit geval toch geen actie te ondernemen. “De spot zal niet iedereen bevallen, maar we zagen er toch duidelijk het lichte en luchtige van in en zijn zeker niet van oordeel dat de spot zou aanzetten tot antisociaal gedrag of kinderen zou kunnen beangstigen”, aldus de ASA.

 

“Geen kabouters gekwetst”

IKEA UK Marketing Manager Peter Wright benadrukte in The Independent dat ze met de spot enkel duidelijk wilden maken hoe eenvoudig en betaalbaar het is om je tuin een volledig andere look te geven. “We kunnen bovendien bevestigen dat geen van de kabouters gekwetst raakte tijdens de opnames, mede dankzij een goed uitgevoerde postproductie. Velen van hen zijn trouwens al lang weer aan de slag in onze kantoren”, alsnog Wright.

 

Dat de commotie ook koren op de molen van de Scandinavische meubelketen is, zei de marketeer er maar niet bij: het filmpje is op moment van schrijven al bijna 1,3 miljoen keer bekeken op YouTube. Her en der gaan zelfs vragen op of de klachten niet het werk van IKEA zelf zijn.

 

 

 

{youtubejw}S9xROONPy6Y{/youtubejw}

Tags: