Tuinkabouters IKEA komen ongedeerd uit veldslag

Tuinkabouters IKEA komen ongedeerd uit veldslag

Sinds IKEA in het Verenigd Koninkrijk zijn nieuwe spot voor tuinmeubilair lanceerde, waarin een gezin de strijd aangaat met een leger tuinkabouters, kwamen er bij de Britse mediawaakhond Advertising Standards Authority (ASA) al vijftig klachten binnen van verontruste mensen die de spot aanstootgevend vinden... en zo krijgt IKEA een flinke portie extra media-aandacht.

“Zeg nee tegen tuinkabouters”

De nieuw IKEA-campagne met de veelzeggende titel “Say No To Gnomes” toont een gezin dat een poging doet om zijn tuin te verfraaien met tuinmeubelen van de woonketen, maar het daarbij aan de stok krijgt met een leger kabouters. De kleine mannetjes weten van geen ophouden en hoe meer fraais er in de tuin wordt gezet, hoe groter hun verzet.

 

En dus vallen er slachtoffers, wat in het geval van de kabouters betekent dat ze aan diggelen worden gegooid en stuk worden gespoten met de tuinslang. Van een waar bloedbad gesproken…

 

Aanzet tot antisociaal gedrag?

Nu blijkt niet iedereen het humoristische karakter van de reclamespot echter in te zien en kreeg de ASA niet minder dan vijftig telefoontjes van mensen die de beelden aanstootgevend en gewelddadig vinden, en bovendien ongeschikt voor kinderen. Sommigen zijn zelfs van mening dat het filmpje antisociaal gedrag zou aanmoedigen. De ASA is het evenwel niet eens met de paniekzaaiers.

 

Hoewel de ASA benadrukte dat elke klacht die binnenloopt ernstig wordt genomen, besliste de waakhond in dit geval toch geen actie te ondernemen. “De spot zal niet iedereen bevallen, maar we zagen er toch duidelijk het lichte en luchtige van in en zijn zeker niet van oordeel dat de spot zou aanzetten tot antisociaal gedrag of kinderen zou kunnen beangstigen”, aldus de ASA.

 

“Geen kabouters gekwetst”

IKEA UK Marketing Manager Peter Wright benadrukte in The Independent dat ze met de spot enkel duidelijk wilden maken hoe eenvoudig en betaalbaar het is om je tuin een volledig andere look te geven. “We kunnen bovendien bevestigen dat geen van de kabouters gekwetst raakte tijdens de opnames, mede dankzij een goed uitgevoerde postproductie. Velen van hen zijn trouwens al lang weer aan de slag in onze kantoren”, alsnog Wright.

 

Dat de commotie ook koren op de molen van de Scandinavische meubelketen is, zei de marketeer er maar niet bij: het filmpje is op moment van schrijven al bijna 1,3 miljoen keer bekeken op YouTube. Her en der gaan zelfs vragen op of de klachten niet het werk van IKEA zelf zijn.

 

 

 

{youtubejw}S9xROONPy6Y{/youtubejw}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ikea opent cadeauwinkel in Utrechtse binnenstad

16/11/2017

Wie in Utrecht op zoek gaat naar een eindejaarscadeau, kan vanaf vandaag terecht bij de Ikea Gift Shop. Het is de eerste keer dat Ikea een winkel toegespitst op de feestdagen opent in de binnenstad.

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Amazon komt nu ook met eigen meubels

08/11/2017

Amazon heeft nog maar eens een aantal eigen merken op de markt gebracht. Zo stapt de e-commercereus voor het eerst ook zelf in sportkleding en meubels.

Beter Bed Holding groeit verder, behalve in Duitsland

03/11/2017

De omzet van de Beter Bed Holding is in het derde kwartaal met 3,3% gegroeid. De beddenverkoper presteerde goed in alle markten, behalve in Duitsland waar het kampt met de gevolgen van een gifprobleem.

Algemeen directeur Leen Bakker stapt op

02/11/2017

Rob van den Noort vertrekt binnenkort als algemeen directeur bij Leen Bakker. Hij was nog maar sinds 2015 aan de slag in die functie, maar zegt dat zijn werk er opzit. Een opvolger is er momenteel nog niet.

èggo viert tiende verjaardag met nieuw concept

11/10/2017

Keukenproducent èggo viert dit jaar zijn tiende verjaardag en daarom zet het bedrijf de komende jaren een flinke stap voorwaarts. Zo komt er een nieuw winkelconcept en een verdere internationale expansie.

Back to top