Verlies Blokker Holding dan toch minder dramatisch dan gedacht | RetailDetail

Verlies Blokker Holding dan toch minder dramatisch dan gedacht

Verlies Blokker Holding dan toch minder dramatisch dan gedacht

Gisteren waren er nog geruchten dat de Blokker Holding zijn grootste verlies ooit zou aankondigen, met een verlies van 80 miljoen euro. Dat kwam niet helemaal uit, maar met 52 miljoen euro in het rood kan het bedrijf toch allesbehalve tevreden zijn.

 

Hoge kosten en lage marges

De totale netto-omzet van de Blokker Holding daalde in 2015 met ongeveer 1 procent naar 2,076 miljard euro. De online omzet ging dan weer fors de hoogte in, van 98 miljoen euro naar 133 miljoen euro. Door een lagere marge en meer kosten omwille van reorganisaties en herstructureringen liep het verlies echter op tot 52 miljoen euro. Ook in 2014 was er al sprake van een verlies van 20 miljoen euro.

 

“Ons verslagjaar 2015 was turbulent. De voorzieningen voor herstructurering, die deel uitmaken van ons plan om de winkelformules weer in een toppositie te brengen, drukten fors op ons resultaat in 2015. Met de extra inspanningen in online, de vernieuwing van winkels, de efficiency-slagen binnen de organisatie bij inkoop en distributie staan we nu goed voorgesorteerd op het pad van herstel. Toch zien wij ook dat in 2015 de financiële resultaten zijn achtergebleven door tegenvallende margeontwikkelingen. Met dat resultaat zijn wij geenszins tevreden”, aldus Casper Meijer, CEO bij de Blokker Holding.

 

Blokker Holding heeft in het begin van 2016 zijn investeringen dan ook de hoogte in getrokken en wil verdere structurele veranderingen doorvoeren. In 2015 investeerde Blokker Holding al 59 miljoen euro in de uitbreiding van e-commerceafdeling Nextail, de ingebruikname van het distributiecentrum voor e-commerce in Gouda en de vernieuwing van een aantal formules. Zo lanceerde het bij Blokker al een nieuw concept en sloot het alle winkels van Cook&Co, dat voortaan enkel online doorgaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.