Verlies Blokker Holding dan toch minder dramatisch dan gedacht | RetailDetail

Verlies Blokker Holding dan toch minder dramatisch dan gedacht

Verlies Blokker Holding dan toch minder dramatisch dan gedacht

Gisteren waren er nog geruchten dat de Blokker Holding zijn grootste verlies ooit zou aankondigen, met een verlies van 80 miljoen euro. Dat kwam niet helemaal uit, maar met 52 miljoen euro in het rood kan het bedrijf toch allesbehalve tevreden zijn.

 

Hoge kosten en lage marges

De totale netto-omzet van de Blokker Holding daalde in 2015 met ongeveer 1 procent naar 2,076 miljard euro. De online omzet ging dan weer fors de hoogte in, van 98 miljoen euro naar 133 miljoen euro. Door een lagere marge en meer kosten omwille van reorganisaties en herstructureringen liep het verlies echter op tot 52 miljoen euro. Ook in 2014 was er al sprake van een verlies van 20 miljoen euro.

 

“Ons verslagjaar 2015 was turbulent. De voorzieningen voor herstructurering, die deel uitmaken van ons plan om de winkelformules weer in een toppositie te brengen, drukten fors op ons resultaat in 2015. Met de extra inspanningen in online, de vernieuwing van winkels, de efficiency-slagen binnen de organisatie bij inkoop en distributie staan we nu goed voorgesorteerd op het pad van herstel. Toch zien wij ook dat in 2015 de financiële resultaten zijn achtergebleven door tegenvallende margeontwikkelingen. Met dat resultaat zijn wij geenszins tevreden”, aldus Casper Meijer, CEO bij de Blokker Holding.

 

Blokker Holding heeft in het begin van 2016 zijn investeringen dan ook de hoogte in getrokken en wil verdere structurele veranderingen doorvoeren. In 2015 investeerde Blokker Holding al 59 miljoen euro in de uitbreiding van e-commerceafdeling Nextail, de ingebruikname van het distributiecentrum voor e-commerce in Gouda en de vernieuwing van een aantal formules. Zo lanceerde het bij Blokker al een nieuw concept en sloot het alle winkels van Cook&Co, dat voortaan enkel online doorgaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlanders kopen flink meer keukens

22/05/2018

Nederlandse woonwinkels zagen hun omzet in het eerste kwartaal gemiddeld met 3,4 procent groeien. Dat hadden ze vooral te danken aan de keukenverkopers, die een omzetgroei van liefst 11,6 procent optekenden. 

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.