Webwinkels met goedkope designermeubels moeten deuren sluiten | RetailDetail

Webwinkels met goedkope designermeubels moeten deuren sluiten

Webwinkels met goedkope designermeubels moeten deuren sluiten

Door een wijziging in de Britse copyrightwet, waardoor die nu gelijk loopt met die van de rest van de Europese Unie, moeten heel wat webwinkels waar goedkope varianten van designermeubels worden verkocht, de deuren sluiten.

Copyright nu langer geldig

In het Verenigd Koninkrijk gold tot nu toe de regel dat het copyright op meubelontwerpen al 25 jaar na de dood van de ontwerper verliep. Dat is een stuk minder dan in de rest van de Europese Unie, waar het copyright tot zeventig jaar na de dood van de ontwerper van kracht is. Daardoor ondervonden heel wat Europese designwinkels flink wat concurrentie van webwinkels die namaakmeubels vanuit China importeerden en in heel Europa verkochten. Dat konden ze, omdat ze officieel gevestigd waren in het Verenigd Koninkrijk.

 

De wet is al van kracht sinds 28 juli 2016, maar winkels kregen een half jaar de tijd om hun voorraad van de hand te doen. Eind deze maand is het dus helemaal afgelopen met het verkopen van goedkope replica’s. De Britse regering is vooral tevreden dat zo enkele vooraanstaande Britse ontwerpers beter beschermd worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Tesco doet het met Carrefour in nieuw inkoopverbond

02/07/2018

Tesco en Carrefour starten samen een inkoopalliantie: de retailreuzen gaan zowel merkproducten als huismerkassortiment samen inkopen. Ook op dienstenleveranciers stappen de retailer voortaan samen af.

Ook Tesco Express test kassaloos winkelen

29/06/2018

Klanten van de Britse gemakswinkel Tesco Express kunnen producten scannen met hun smartphone en dan gewoon buitenwandelen. Met de nieuwe technologie wil de retailer rijen op piekmomenten aanpakken.