RetailDetail Sustainability Congress 2021

RetailDetail Sustainability Congress 2021

01-04-2021 09:00 - 01-04-2021 12:00

Digital Only event

Meir 78

2000 Antwerp

RetailDetail Sustainability Congress - 1/04/2021

 

Dit congres zet retailers in de kijker die de stap zetten van een negatieve ecologische voetafdruk naar 'positive handshakes': schaalbare, duurzame initiatieven die ons dichter brengen bij een circulaire economie.

Gemodereerd door Stefaan Vandist.

 

Werkt de inschrijvingsmodule hieronder niet? Klik dan hier om uw tickets te bestellen!

Programma

 

  • 10:00 – 10u10: Verwelkoming

  • 10u10 – 10u40: Presentatie Caroline Gastaud

  • 10u40 – 11u10: Presentatie Tom Domen en Tessa Deryck

  • 11u10 – 11u20: pauze 

  • 11u20 – 11u50: Presentatie Ine Stultjens

  • 11u50 – 12u20: Presentatie Lander Desmedt

 

Sprekers
 

Caroline Gastaud - Sustainability Manager - Ikea

Circular IKEA

Als wereldwijd interieurmerk heeft IKEA een grote verantwoordelijkheid - en daarmee ook grote groeimogelijkheden - om een grootschalige, positieve impact te hebben op het klimaat en het gebruik van hulpbronnen door een circulair bedrijfsmodel toe te passen. We hebben altijd gezocht naar manieren om meer te maken met minder en naar nieuwe, creatieve manieren om met beperkte middelen om te gaan. Maar met de toenemende vraag van klanten naar zowel betaalbare als duurzame producten, samen met toenemende bedreigingen voor onze planeet, is IKEA op een dringende reis om dit nieuwe bedrijfsmodel - en een nieuwe mentaliteit - te integreren die van een lineair naar een circulair bedrijf gaat.

 

 

Tom Domen - Global Head Long Term Innovation - Ecover/method
Tessa Deryck - Store Concept & shopper Experience coordinator - Delhaize Le Lion/Delhaize De Leeuw


Driving the refillution in retail

Hergebruik neemt toe en is op weg om een commodity te worden in het toekomstige retaillandschap. Ecover biedt al meer dan 20 jaar navullingen aan, maar is pas onlangs begonnen met de zoektocht naar het beschikbaar maken van navullingen in de winkel op de massamarkt, in nauwe samenwerking met Delhaize. In de afgelopen twee jaar zijn er een aantal experimenten voor het bijvullen in de winkel opgezet die de vraag opriepen of het bijvullen in de winkel ooit een levensvatbaar bedrijfsmodel zou zijn. We nemen u mee op onze reis om het antwoord op die vraag te vinden.

 

 

Ine Stultjens - Manager Marketing & Communication - Auping

Ine Stultjens heeft een track record in de FMCG-branche bij onder andere Sara Lee/Douwe Egberts, Innocent Drinks en Nestlé. Sinds april 2016 werkt ze bij Koninklijke Auping in Deventer (NL) en geeft ze richting aan de ambitie van het merk om de wereld écht uit te rusten. Het bouwen aan mooie merken die positieve verandering teweeg te brengen, vindt ze belangrijk. En daarvoor komt ze graag haar bed uit.

Auping werkt voortdurend aan productinnovaties en nieuwe verdienmodellen. Maar de missie van het bedrijf is al ruim een eeuw onveranderd: zorgen voor een goede nachtrust. Als koploper in de circulaire revolutie produceert Auping in haar duurzame fabriek op klantorder, eerlijk en transparant. Dat vraagt om een open houding en de gedrevenheid om samen te werken. Want als je écht grote stappen wil zetten in de circulaire economie, dan moet je je nek uitsteken en durven te versnellen.

 

 

Lander Desmedt - CEO - HNST

How HNST doesn't make compromises between quality, style and sustainability

Lander Desmedt is de CEO van HNST. HNST, uitgesproken als ‘honest’, is een innovatief Belgisch kledinglabel dat zijn denimcollectie lanceerde die bestaat uit 56% gerecyclede denimvezels, 21% Tencel® en 23% Grieks katoen. De gerecyclede denimvezels zijn afkomstig van de inzamelingsactie ‘time to harvest' van HNST, waar in Vlaanderen enkele tonnen oude denims werden ingezameld. De collectie is ontworpen volgens de principes van de circulaire economie en het hele productieproces van vezel tot jeans vindt in de EU op een transparante manier plaats. De stof die voor deze eerste collectie is gebruikt, is via collabs ook beschikbaar voor andere merken.

 

Praktische info

 

  • Zowel presentaties als slides zijn in het Engels, tenzij anders aangegeven bij de spreker.

  • Indien u zich inschrijft, zal u de link om het congres mee te volgen één dag voor aanvang via mail ontvangen.

  • Dit congres zal worden opgenomen, en kan tot twee weken na datum herbekeken worden.