Geen kassa’s, wel workshopruimtes
In het vernieuwde concept is onder meer een bar om koffie te proeven, een ‘lab kitchen’ waar consumenten de basis van het baristavak kunnen leren en een ruimte voor workshops. De boetieks moeten aanvoelen als een clubhuis waar leden te gast zijn, eerder dan als een winkel. Zo is het de bedoeling dat de bezoeker bij het binnenkomen verwelkomd door een koffiespecialist, die informeert naar de reden van het bezoek en consumenten door het koopproces begeleidt. Er is dan ook geen plaats meer voor traditionele kassa’s binnen het winkelconcept: afrekenen gebeurt mobiel bij de medewerkers.
Nespresso wil in het nieuwe winkelconcept ook zijn inspanningen op het gebied van duurzaamheid in de verf zetten. Dat doet het met tafelbladen uit gebruikt koffiegruis, maar ook door hierover op verschillende plaatsen in de winkel te communiceren. “Net zoals we twee decennia geleden, bij de opening van onze eerste Boutique, het verschil probeerden te maken op het vlak van klantenbeleving, doen we dat nu opnieuw”, klinkt het.
“Het typische routineaspect dat normaal gesproken bij winkelen hoort, zoals het klaarmaken van de bestelling, krijgt een plaats achter de schermen. Op die manier wordt de Boutique, meer nog dan een winkel, een echte koffiebelevingswereld waar onze experten voor honderd procent kunnen focussen op de klant”, aldus 'boutique director' Jan Van Damme.
Uitbreiding via pop-ups en Delitraiteur
Het concept dat eerst in Leuven werd voorgesteld, wordt nu ook snel uitgerold naar andere vestigingen. In oktober ziet een nieuwe Nespresso Boutique het daglicht in Antwerpen, terwijl de winkel in Luik in het najaar in het nieuwe jasje wordt gestoken. In afwachting van de winkeltransformaties lanceert het koffiemerk pop-upstores in die steden.
Via pop-upwinkels breidt Nespresso deze zomer tevens uit naar andere steden. Telkens op een premium-locatie openen tijdelijke winkels in Brugge, in Charleroi en in Luxemburg (groothertogdom Luxemburg) de deuren. Het gaat om een nagelnieuw pop-upconcept, dat in Luik zijn Europese primeur zal beleven. De Nespresso pop-upwinkels dienen vooral om de interesse naar een vaste boetiek te peilen: ze blijven alle drie tot liefst eind december 2018 openen, zodat het merk naar eigen zeggen “de tijd heeft om hun impact te meten”.
Ondertussen maakt het koffiemerk ook een partnership bekend met Delitraiteur: klanten zullen tegen eind 2019 in alle Belgische winkels van Delitraiteur koffiecapsules kunnen kopen. In de vestigingen van Ukkel, Nijvel en Waterloo is nu al een digitale Nespresso-toonbank voorzien (“zo blijft het unieke distributie-model van Nespresso bestaan”, klinkt het) en eind 2018 komen daar nog tien andere winkels bij.