RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Lucien Joppen
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet Sprite suikervrij blijft op peil

icon
Food12 juni, 2017

Medio maart lanceerde Coca-Cola Nederland als eerste landenorganisatie binnen de organisatie Sprite als volledig suikervrij merk. Niet als een line extension, maar als de reguliere variant. 

Smaak niet wezenlijk anders

“Het was een spannende exercitie, want het is een miljoenenbusiness. De eerste verkoopresultaten laten zien dat we dezelfde volumes afzetten.” Dat stelde Jaap Wassink, country director bij Coca-Cola European Partners Nederland, op het Foodpolicy-congres dat op 8 juni plaatsvond in Amsterdam. Volgens Wassink ging Atlanta, waar het hoofdkantoor van de drankenmultinational staat, akkoord omdat marktonderzoek aantoonde dat de smaak van Sprite zonder suiker niet wezenlijk anders is dan de suikerhoudende Sprite. 

 

“Het is een technisch verhaal, maar het is vooral de citrussmaak die de bittere bijsmaak maskeert”, aldus Wassink. Hij voegt eraan toe dat het hoofdkantoor misschien ook wel groen licht gaf omdat Nederland een relatief kleine markt is. Vooralsnog laten de verkoopresultaten zien dat consumenten nog steeds in groten getale Sprite kopen en dat terwijl drie kwart van de afzet van dit merk eerst regular was, zo beweert Wassink.

 

Geen race naar de bodem

Volgens Wassink is er bij Coca-Cola de laatste decennia veel veranderd in de wijze waarop het concern de markt benadert. Aanvankelijk zag het bedrijf vooral groei door consumenten meer te laten drinken, onder meer door ‘supersizing’ of door Coca-Cola te positioneren als een drank die je ook bij het ontbijt kunt drinken.

 

Die tijden zijn echter voorbij, aldus Wassink: “We zien nog steeds een markt voor onze regular-varianten. Als mensen op een verantwoorde wijze willen genieten van een suikerhoudende variant, dan is dat hun goed recht. Wel zien we dat de markt langzaam maar zeker verschuift van regular naar light. In Nederland verliezen suikerhoudende frisdranken terrein aan suikervrije varianten. Om je een idee te geven: de omzet van Coca-Cola zero sugar groeide in 2016 met 30%.”

 

Deze omzetverschuiving stimuleert Coca-Cola Nederland ook door haar promotie meer en meer te richten op suikervrije frisdranken. Uiteindelijk wil Coca-Cola Nederland in 2020 het aantal calorieën in haar producten met 15% verlagen. Helemaal suikervrij zal echter niet gaan lukken, aldus Wassink. “Het is geen race naar de bodem, lees nul calorieën, maar een portfolio met een gezonder profiel.”

 

Waters, de groeimarkt

Die verschuiving naar gezondere (fris)dranken binnen het portfolio van Coca-Cola zal sowieso plaatsvinden, los van de verschuiving binnen koolzuurhoudende dranken van regular naar (grotendeels) suikervrij. Ook de afname van frisdrankconsumptie ten gunste van mineraalwaters, maakt dat consumenten gezonder – lees laagcalorisch – zijn gaan drinken. Het is niet voor niets dat de grote frisdrankproducenten de laatste jaren acquisities hebben gedaan op dit gebied.

 

In 2016 stelde de huidige CEO, James Quincey, op Business Insider dat ‘stills’ (zonder koolzuur) zich de laatste 15 jaar heeft ontwikkeld van een ‘single digit part of our portfolio’ tot een kwart. Daarbij groeit ‘packaged water’ nog steeds harder dan de markt. Aangezien er nog voldoende ruimte is voor acquisities in deze markt wereldwijd en Coca-Cola volgens Quincey naarstig kijkt naar overnamekandidaten, zal het omzetaandeel alleen nog maar toenemen.

 

Plantaardige flessen

Naast het ‘suikerdossier’ vormt verpakkingsmateriaal de andere belangrijke pijler van het duurzaamheidsbeleid van Coca-Cola. Per dag gaan er wereldwijd 1,8 miljard aan Cola-flessen over de toonbank: dat is een enorme hoeveelheid aan plastic. Met de publiciteit rondom zwerfafval en ‘plastic soup’ in de oceanen is dit een onderwerp dat in de belangstelling staat. Volgens Wassink heeft Coca-Cola de laatste jaren veel gedaan om de hoeveelheid plastic terug te dringen, onder andere door het gewicht per verpakkingseenheid te reduceren.

 

Een ander initiatief is om de CO2-footprint van de plastic verpakking, PET, te verlagen door zwaar in te zetten op een andere kunststof, namelijk PEF. Deze kunststof bestaat nu nog deels uit fossiele grondstoffen en deels uit biomassa (suikers, reststromen). De onderneming Synvina, een joint venture tussen BASF en het Nederlandse Avantium, gaat op termijn een volledig plantaardige PEF produceren.
 

Terughalen prioriteit

Doordat biomassa CO2 opneemt tijdens de levensfase van planten, is de voetafdruk dus lager dan van fossiele bronnen. Uiteindelijk wil Coca-Cola haar assortiment grotendeels afvullen in PEF, een kunststof die overigens volledig recyclebaar is, ook met PET-stromen. Echter, om te recyclen, zullen de frisdrankflessen moeten worden ingezameld en niet in de berm of in open wateren belanden. 

 

Wassink: “Het zo veel mogelijk terughalen van verpakkingen is inderdaad een prioriteit. Per land bekijken we, samen met alle andere betrokkenen, met welk systeem er zo veel mogelijk verpakkingen zo efficiënt mogelijk kunnen worden ingezameld. Statiegeld is een van die systemen, maar bijvoorbeeld ook programma’s als Plastic Heroes en Schoon Belonen.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN