RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nestlé legt de lat hoger

icon
Food26 september, 2017

Nestlé legt de lat hoger: de Zwitserse voedingsgigant mikt de komende jaren op een sterkere omzetgroei én op hogere operationele marges. Dat moet lukken dankzij groeiende segmenten als mineraalwater, dierenverzorging, babyvoeding en koffie.

Dubbele doelstelling

Concreet wil Nestlé de komende jaren zijn omzet organisch met 5% optrekken, waar het vorig jaar slechts uitkwam op een toename met 3,2% (het laagste peil in twintig jaar). Tegelijk moet de operationele winstmarge omhoog van 16% in 2016 naar 17,5% à 18,5% tegen 2020.

 

De verhoogde doelstellingen zijn een antwoord op het ongenoegen bij een aantal aandeelhouders. Onder meer de activistische aandeelhouder Dan Loeb, die met zijn hefboomfonds Third Point 1,25% van de aandelen bezit, oefende druk uit op het management. Hij vond de commerciële prestaties van het bedrijf ondermaats. Verder drong hij aan op een verkoop van de participatie in het cosmeticaconcern L’Oréal.

 

Druk op de verkoop

Topman Mark Schneider probeert daar nu een antwoord op te geven. Hij wil het belang van traditionele consumentengoederen in de omzet verlagen omdat de verkoop ervan onder druk staat, onder meer wegens de weerstand tegen de verkoop van suikerhoudende producten. Tevens nemen nieuwe voedingsconcepten een deel van de markt in.

 

De groei moet de komende maanden dan ook vooral komen uit productcategorieën die het wel goed doen zoals flessenwater, koffie, kindervoeding en producten voor gezelschapsdieren en voorts uit producten die goed zijn voor de gezondheid. Schneider geeft daarbij wel toe dat het niet makkelijk wordt om tegelijk aan te sturen op een hogere omzet en hogere winstmarges.

 

Acquisities

Naast de autonome groei komen er wellicht ook gerichte acquisities en desinvesteringen. Volgens Schneider zal dit een impact hebben van zo’n 10% op de bestaande portfolio. Zo trekt de onderneming zich in de VS niet alleen terug uit de snoepgoedmarkt, maar ook uit die van diepvriesvoeding.

 

Schneider poogt de aandeelhouders ook te paaien met een versnelde inkoop van eigen aandelen, waarvoor het concern 20 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo’n 17,5 miljard euro, veil heeft.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN