RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tesco Extra wil hypermarkt op mensenmaat zijn

icon
Food29 september, 2017

Of de hypermarkt nog een toekomst heeft? Dat is een vraag waar niet enkel Carrefour van wakker ligt. In het VK maakt Tesco de oefening met zijn Extra stores, die zopas een make-over kregen van het Zweedse designbureau Blink. 

Groot vanbuiten, warm vanbinnen

Britse consumenten zien Tesco als een gigantische retailer met grote, koude winkels en niet meteen het spannendste aanbod aan levensmiddelen. Nu is Tesco inderdaad een groot bedrijf met erg grote winkels, en dat zal ook niet zo snel veranderen. Voor de retailer is het dus zaak om die nadelen om te buigen tot voordelen. 

 

Daar wil het nieuwe winkelontwerp toe bijdragen: naast de prijscommunicatie dient de kwaliteit beter in de verf gezet. Grote bulkpromoties onderbreken de routine. De afdeling groenten en fruit bepaalt het versimago van de winkel, het moet een feest voor de zintuigen zijn. Medewerkers gaan in interactie met de klanten om hun vakmanschap te benadrukken. Service wordt een onderdeel van de klantreis. Een in-store café groeit uit tot een ontmoetingsplaats. Zo krijgen we een winkel die weliswaar groot is aan de buitenkant, maar warm en huiselijk aan de binnenkant.  

 

Stijgende omzet en winst

De architectuur is dan ook op mensenmaat ontworpen, met de versmarkt in het hart van de winkel. Het nieuwe concept integreert omnichannel-oplossingen zoals click-and-collect, mobiele zelfscan en interactieve schermen in de winkel. Gemak is er in de vorm van een ‘hot-to-go’ foodservice-aanbod met gebraden hele kippen, kip in porties, gebak, ribbetjes, pizza’s, warme broodjes en panini – vers bereid met de nieuwste combi-stoomovens. Tesco maakte ook plaats voor een gratis gemeenschapscentrum naast het café.

 

Of het werkt? De pilootwinkel werd in juni 2017 in Swansea geopend. Cijfers worden niet meegegeven, maar de winst is aanzienlijk toegenomen, en de omzet in sommige categorieën, zoals brood, is dramatisch gestegen. De winkelervaring is menselijker en speelt het foodaanbod beter uit.  De medewerkers zijn dan trots op de winkel, net als het team van Blink. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN