RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkt zonder kassa komt dichterbij

icon
Food2 oktober, 2017

Het betaalmoment aan de kassa blijft het belangrijkste pijnpunt in de supermarkt. Heel wat foodretailers testen daarom smartphoneapps waarmee shoppers makkelijk kunnen scannen én betalen. Wordt de kassa uiteindelijk overbodig?

Naadloos koopproces

Het lijkt erop dat de aankondiging van het kassaloze winkelconcept Amazon Go enkele retailers heeft wakker geschud. Het vooruitzicht dat je de supermarkt zomaar kan uitlopen, klinkt erg aanlokkelijk. Files aan de check-out zijn zowat de grootste ergernis voor shoppers, en betalen is nooit leuk. Oplossingen die een naadloos aankoopproces mogelijk maken, verbeteren de klantervaring en de productiviteit in de winkel. Maar de gangbare zelfscanoplossingen zijn nog lang niet naadloos.

 

In twee Parijse winkels test Monoprix momenteel de app Monop’Easy: die maakte het voor shoppers mogelijk om met de smartphone zelf barcodes te scannen en zo producten aan hun boodschappenmandje toe te voegen. Wanneer de aankopen zijn afgerond, volstaat het om op de knop ‘betalen’ te drukken. De gegevens van de bankkaart dienen vooraf in de app te worden toegevoegd. Zo hoeven klanten dus niet meer langs de kassa, al zijn controles aan de uitgang wel voorzien.

 

Monop’Easy werd ontwikkeld voor de gemakswinkels Monop’ en Monop’Daily. In grotere supermarkten heeft Monoprix al een tijdje een andere oplossing voor klanten die met hun boodschappen niet door de stad willen of kunnen zeulen: Shop&Go. Shoppers kunnen hun karretje gewoon in de winkel achterlaten en aan huis laten bezorgen, waar dan ook de betaling plaatsvindt. Een service die recent ook een inspiratiebron is gebleken voor Carrefour Belgium.

 

Is de tijd rijp?

Ook het Britse Sainsbury’s test een mobiele app, in een winkel in het Londense treinstation Euston. De werking is in grote lijnen dezelfde: klanten scannen producten met hun smartphone, betalen automatisch en kunnen de winkel verlaten zonder langs de check-out te passeren. De retailer wil de test met de ‘SmartShop’ app uitbreiden naar een vijftigtal winkels later dit jaar.

 

Aan de overzijde van de grote plas doet Walmart het met z’n ‘Scan & Go’ app. Die wordt sinds dit voorjaar getest in een beperkt aantal winkels. Hetzelfde verhaal: shoppers scannen hun boodschappen met de smartphone en betalen via de app. Een medewerker controleert aan de uitgang wel even de rekening. Dichter bij huis zat er ook een zelfscanfunctie in de Appie app van Albert Heijn. Die is tijdelijk verhuisd naar de aparte app ‘AH Zelfscannen’ in afwachting van een nieuwe versie.

 

Timing is alles: enkele jaren geleden al pionierde Carrefour Belgium met de SmartScan app, die grotendeels dezelfde functionaliteit had – maar nog geen geïntegreerde betaling. Die app kreeg sindsdien echter geen update. Toen was de tijd er nog niet rijp voor, nu misschien wel. De meeste shoppers hebben intussen smartphones en raken vertrouwd met mobiele betaalapps. Vanuit hun ervaring met zelfscan weten retailers het frauderisico beter in te schatten. Maar op die écht naadloze ‘just walk out’ winkelervaring van Amazon Go blijft het nog wachten…

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN