RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Uniforme palletlabels: enorme winst – als iedereen meewerkt

icon
Food23 februari, 2012

Efficiënte ketenregie kan enorme besparingen opleveren. Dat is goed voor het milieu, voor de verkrijgbaarheid van de producten in de winkels en – uiteraard – goed voor het rendement. Het systeem werkt echter alleen als alle schakels in de keten meewerken en zo mooi als de theorie is, des te weerbarstiger blijkt de logistieke praktijk.

 

“Enkel als iedereen meedoet”

Daarom streeft GS1 naar ketenbrede samenwerking om de efficiëntie in de praktijk te bevorderen: de winst ligt immers voor het oprapen. “Het gaat primair om commitment“, benadrukt Marco van der Lee, sectormanager levensmiddelen bij GS1 Nederland. “Bedrijven moeten hun eigen processen en technieken aanpassen en bovendien moet het systeem aansluiten bij de processen van de handelspartners.”

 

Twaalf Nederlandse supermarktbedrijven hebben in overleg met GS1 een brief gestuurd aan honderd leveranciers waarin deze worden opgeroepen om voor eind mei dit jaar al hun leveringen aan de distributiecentra standaard te voorzien van de juiste codes en labels. Het moet een uniforme werkwijze worden: “Individuele logistieke afspraken tussen leverancier en retailer zijn niet meer van deze tijd”, zegt Van der Lee. “Samenwerken werkt alleen als iedereen meedoet.”

 

Exact registreren

Leveranciers die het goed doen, voorzien standaard ál hun leveringen aan het distributiecentrum van de retailers van een GS1-label met een SSCC-code, en kondigen deze levering aan met een GS1-verzendbericht. Met deze werkwijze moeten de leveranciers exact registreren wat op welke pallets staat.

 

Dit voorkomt problemen die het gevolg zijn van miscommunicatie, bijvoorbeeld als in de gegevens van de leverancier het aantal dozen per laag en de totale pallethoogte niet overeenkomen met de data in de systemen van de retailer of de logistiek dienstverlener. Het systeem moet ook verhelpen dat houdbaarheidsdata of serienummers niet kloppen.

 

Tracking & tracing

“We hebben dit getest en het blijkt dat per volle vrachtwagen een tijdswinst van liefst 35 minuten mogelijk is”, zegt Van der Lee. “Hierdoor zijn de chauffeurs en het materieel efficiënter inzetbaar. Ook verkorten we de doorlooptijd van goederen aanzienlijk door automatisering van het proces.”

 

Door standaard gebruik van de wereldwijd unieke palletcode SSCC is volgens Van der Lee tracking & tracing door de gehele keten mogelijk. “Als bekend welke pallet aan welke leverancier is geleverd, kun je bijvoorbeeld bij recalls zendingen gericht terughalen. Ook de hoeveelheid facturatiekwesties zal afnemen, want de hoeveelheden per levering zijn bekend.”

 

RFID is voor later

Het gaat hier om de juiste informatie per pallet, rolcontainer of dolly. Labels op trays, kratten en omdozen vallen buiten dit standaardiseringsproject. Uitrol naar alle herbruikbare transportmiddelen zou de efficiëntie nog verder doen toenemen.

 

Hiervoor lijkt met name het gebruik van RFID-tags een goed middel, maar Van der Lee bepleit een stapsgewijze efficiëntieverbetering. “Ketenbrede invoering van RFID is nu niet aan de orde. We zien nu mogelijkheden om kosten te besparen en efficiëntie te verbeteren. Door dit sectorinitiatief kijken retailers en leveranciers kritisch naar hun logistieke processen. Nú ketenbreed verbeteringen realiseren. Dat telt.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Alexandre Bompard: “Overnamegeruchten wijzen op aantrekkelijkheid van Carrefour”

    De CEO van Carrefour wil niet reageren op de recente geruchten over toenaderingsgesprekken met Ahold Delhaize, maar ziet in de belangstelling een positief signaal: “Het laat zien hoe aantrekkelijk ons bedrijf is voor een groot aantal spelers.”

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Hamburgerketen Manhattn’s zoekt franchisepartner in Nederland

    Van de huidige elf vestigingen wil de Belgische hamburgerketen Manhattn’s snel doorgroeien naar veertig restaurants, ook in het buitenland, met franchisingpartners in Frankrijk en Nederland.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Mondelez daagt Aldi voor de rechter wegens “schaamteloos kopiëren”

    Verpakkingen van enkele Aldi-huismerken in de Verenigde Staten vertonen een misleidende gelijkenis met die van onder andere Oreos en Chips Ahoy, meent fabrikant Mondelez International, die een schadevergoeding eist.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN