RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

icon
Mode20 oktober, 2017

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Positieve reacties

Na Aalst, Tielt-Winge en Bredene is dit de vierde vestiging van de retailer in België, en het is meteen ook de grootste, op een goed zichtbare toplocatie. Voor directeur Krein Bons is de opening een mooie aanleiding om de eerste ervaringen te duiden en een tipje van de sluier op te lichten over verdere plannen. “De reacties van de Belgische klanten zijn zeer positief, horen we in onze winkels. Ze staan versteld van ons modieuze aanbod van hoge kwaliteit tegen supergoeie prijzen. Dat is onze kracht. Het succes van de eerste drie winkels en van onze online shop vanharen.be heeft ons dan ook gesterkt om deze volgende stap te zetten.”

 

Wat met verdere expansieplannen? Begin december opent de retailer een vijfde filiaal, in Turnhout. Voor volgend jaar wachten nu al een zevental projecten op de finale handtekening. Onder andere Hasselt, Leuven en Mechelen staan op het verlanglijstje: stuk voor stuk op toplocaties. “Onze criteria blijven onveranderd: A1-locaties in de binnensteden of de beste retailparken in de periferie.”

 

Thuisgevoel

In het pand in Brugge met grote ramen en hoge plafonds, heeft vanHaren kosten noch moeite gespaard: “Je vindt hier onze complete collectie terug, inclusief het sportaanbod met merken als Adidas, Fila, Nike en Puma. We doen er alles aan om klanten een aangenaam verblijf te bezorgen, met zitbanken en een koffiehoek. Dit is een snoepwinkel voor de vrouwen, maar we hebben ook een leuke kinderafdeling en een stoere mannenafdeling.” De Ellie Goulding star collection steelt de show bij de inkom, de nieuwe tassenopstelling valt op.

 

Niet dat het een luxewinkel is geworden: winkelcomfort staat centraal, klanten moeten zich thuis kunnen voelen. Moederbedrijf Deichmann is een kostenbewuste groep die elke verspilling mijdt en het voordeel van besparingen doorrekent naar de klant. “Je ziet vandaag dat retailers ofwel naar de bovenkant van de markt bewegen, ofwel naar de onderkant. In het midden wordt het lastig, als gevolg van de prijstransparantie in de markt. Onze positionering is duidelijk: wij houden onze prijzen laag. Dat kunnen we waarmaken dankzij de grootschalige inkoop binnen de Deichmann groep. Met respect overigens voor goede arbeidsomstandigheden bij onze leveranciers, want we hanteren een gedragscode die gecontroleerd wordt door de BSCI (Business Social Compliance Initiative).” Maar over verantwoord ondernemen moet je niet roepen, je moet het leven, vindt Bons.

 

Passie voor het vak

Wat vanHaren geleerd heeft over de Belgische consument? “Belgische vrouwen kopen meer schoenen met hakken en verkiezen kleuren als bruin, cognac, blauw. In Nederland verkopen we meer laarzen en zwart. Het assortiment verschilt voor zo’n 15%.” En ja, ook in de relatie met de medewerkers ervaren de Nederlanders cultuurverschillen: “Eigenlijk is de taal die we spreken het enige dat we gemeenschappelijk hebben.” 

 

Het gesprek vindt plaats achter de coulissen van de winkel, in de opmerkelijk mooi afgewerkte ruimte voor de medewerkers. “Dat doen we in al onze winkels”, verzekert Bons ons. “We gaan goed om met onze mensen en dat waarderen ze. Wanneer je je interne klant goed behandelt, dan zal die de externe klant ook goed verzorgen. Want we blijven in essentie een zelfbedieningswinkel maar klanten die advies wensen, kunnen terecht bij mensen met een passie voor het vak.”

 

Daar werkt vanHaren hard aan: binnen het opleidingsprogramma ‘De Leerschool’ heeft de retailer een app ontwikkeld voor alle medewerkers. Daarin vinden ze opleidingsmodules maar ook informatie over modetrends, winkelopeningen, nieuwe medewerkers… zo’n 15 tot 20 berichten per week. En een leuke manier waarop het bedrijf z’n medewerkers beloont, is de ‘100% Club’: wie 10% plust tegenover vorig jaar, krijgt een verwenweekend aangeboden, in gezelschap van collega’s uit alle 26 landen waar de Deichmanngroep intussen actief is. En wie daar driemaal na elkaar in slaagt, mag voor een week naar de VS. Dat resulteert in gemotiveerde teams. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Mango in nieuw jasje: nieuw hoofdkantoor, nieuwe naam, nieuwe structuur

    Modegroep Mango wil groeien, en markeert dat met een belangrijke symbolische stap. Het Spaanse concern verandert niet alleen zijn statutaire naam, maar verhuist ook zijn hoofdkantoor naar de recent opgeleverde Mango Campus.

  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Lululemon van start in Italië met eerste winkel in Milaan

    Lululemon breidt zijn Europese activiteiten verder uit: de Canadese sportkledingretailer opende zopas een eerste Italiaanse winkel in het winkelhart van Milaan.

  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Moederbedrijf Tommy Hilfiger schrapt banen in Amsterdam

    PVH, de holding boven onder andere Calvin Klein en Tommy Hilfiger, voert ontslagen door op zijn regionale hoofdkantoor in Amsterdam. De reorganisatie volgt op een miljoenenverlies in het eerste kwartaal.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN