RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

icon
Algemeen21 oktober, 2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Amazon Prime-leden geven dubbel zoveel uit

Meer dan de helft van de Amerikaanse huishoudens zou lid zijn van Amazon Prime en dat aantal groeit nog elke dag. In het voorbije jaar steeg het aantal lidmaatschappen met 38%, even snel als het jaar voordien, berekende Consumer Intelligence Research Partners (CIRP). Het getrouwheidsprogramma bereikt ondertussen 63% van alle Amazon-shoppers. Dat daarmee het plafond wellicht in zicht komt, is voor de online reus geen probleem: de volgende stap is nu immers het aandeel in de bestedingen van deze klanten (share of wallet) steeds vergroten.

 

Interessant is namelijk dat Prime-leden ongeveer dubbel zoveel uitgeven bij Amazon als niet-leden, goed voor een gemiddelde jaarlijkse uitgave van 1.300 Amerikaanse dollar per lid. Aangezien het lidmaatschap betalend is, willen leden waar voor hun geld en zijn ze dubbel zo snel geneigd om bij Amazon te kopen. 

 

Dat levert de e-tailer niet alleen meer omzet op, maar ook meer data over klanten: de heilige graal voor de reus uit Atlanta. Amazon Prime wordt een heel ecosysteem met diensten die veel verder gaan dan alleen de snelle levering binnen twee dagen waar het bekend mee is geworden: gratis cloud-opslag, levering, muziekstreaming en zelfs een eigen videodienst moeten ervoor zorgen dat consumenten zich tot Amazon wenden voor al hun behoeften.

 

Geen abonnement maar een levensstijl

Dat lukt blijkbaar, want op de bevraging van CIRP antwoordde 95% van de respondenten dat ze hun abonnement wellicht zullen vernieuwen. Letterlijk niemand in het onderzoek was vast van plan om zijn Prime-lidmaatschap stop te zetten. Prime is dan ook veel meer dan een shopportaal of een getrouwheidsprogramma, leggen kenners uit aan vakblad RetailWire.

 

“Prime is geen abonnement, het is een lifestyle-product van Amazon”, klinkt het, zeker nu Amazon met spraakassistent Echo ook fysiek aanwezig is in steeds meer huiskamers dringt Amazon door in elk aspect van het huis en het leven van veel Amerikanen. Einddoel: zo omnipresent en omnipotent worden dat consumenten werkelijk niet meer om Amazon heen kunnen. 

 

Vallen daar lessen uit te trekken voor Europese merken en retailers? Zeker! Eerst en vooral dat ze zich bijzonder gelukkig mogen prijzen dat Prime hier nog niet zo doorgedrongen is, maar ook dat ze snel en slim moeten handelen om Amazon voor te zijn: wie zelf een sterk ecosysteem kan uitbouwen en een eigen trouwe community weet te verzamelen, kan de concurrentiestrijd aan.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN