RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

icon
Elektro10 november, 2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. “Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder”, stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

20 winkels

Een kwarteeuw geleden opende Keymusic zijn eerste muziekinstrumentenwinkel, in de Ankerstraat in Sint-Niklaas. 65 m² klein was die zaak toen. Vandaag runt Keymusic twaalf winkels in België en acht in Nederland, waarvan de grootste liefst 3000 m² groot is. En dat terwijl het afgelopen decennium de ene na de andere muziekzaak overkop ging, ingehaald door online en een sterk ontwikkelde tweedehandsmarkt. Keymusic heeft vooral centrumwinkels. Evident is dat niet: de huurprijzen zijn vaak hoog en de bereikbaarheid is moeilijk. “De werken aan de Antwerpse Leien kosten ons daar 20% omzet.”

 

Uiteraard heeft e-commerce de muziekmarkt door elkaar geschud. Toch heeft de fysieke muziekhandel wel degelijk een toekomst, meent de ondernemer. “Mensen die starten met muziek, zoeken de dichtstbijzijnde muziekwinkel op. Als ze daar goed bediend worden, blijven ze terugkeren. Wij helpen hen de juiste keuze maken. Onze medewerkers zijn zelf ervaren muzikanten. Dan verdwijnt de laagste prijs naar de achtergrond. De webshop is onze derde grootste winkel, wat betekent dat 88% van onze omzet nog uit de fysieke winkels komt. 80% van de klanten kijkt wel eerst online voor ze naar de winkel komen. We bedienen 288.000 kopende klanten met 140 mensen, goed voor een omzet van ongeveer 40 miljoen euro.”

 

Beroemde klanten

Muziek blijft een nichebranche: generalisten als Coolblue, Fnac en MediaMarkt beginnen nu ook wat instrumenten of DJ-gear te verkopen, maar ze kunnen nog niet dezelfde service en advies bieden. Als echte specialist heb je overlevingskans. “Iedereen heeft een bed nodig, maar niet iedereen een piano. Ongeveer vijf procent van de bevolking speelt muziek. Aan deze mensen verkopen we oplossingen. Service is de sleutel, we zijn geen prijs/product-retailer. Bovendien geloof ik in A-merken: Roland, Fender, Gibson… Dat zijn geen wegwerpproducten, ze behouden hun waarde. En dit is ook een fashion business. Elke dag komen er wel 150 nieuwe referenties op de markt: nieuwe kleuren, nieuwe modellen… We verkopen trouwens geregeld ‘one off’ instrumenten, exclusieve modellen waar we maar één stuk van in huis halen. Daarvoor komen klanten vanuit het buitenland naar hier.”

 

Keymusic begon als keyboardwinkel, maar de eerste tien klanten vroegen naar gitaren… Vandaag komt 40% van de omzet uit gitaren, zo’n 45.000 stuks per jaar. Zelfs in tijden van elektronische muziek blijft de gitaarverkoop stabiel, met dank aan Ed Sheeran en co. Synthesizers werden fors goedkoper, zoals alle elektro, maar de omzet stijgt met 3,5%. Ook dj-apparatuur zit in de lift.

 

“Dj’s zijn tegenwoordig onze beste klanten: Dimitri Vegas & Like Mike, Hardwell… Ook bekende namen als Clouseau, Anouk of Kensington komen bij ons over de vloer. Alex Callier van Hooverphonic is een zeer loyale klant. 80% van de klanten zijn mannen, maar het aandeel vrouwen neemt wel toe, dankzij het voorbeeld van artiesten als Taylor Swift en Kate Perry. We ontwikkelen nu nieuwe diensten, zoals onze Academies waar we muzieklessen organiseren. Met succes.”

 

Krimpende marges

Makkelijk is het niet: “Onze concurrenten zijn Europese spelers uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. De 2% hogere btw in België speelt in ons nadeel, vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland. Ik zou tien mensen extra kunnen aanwerven als het anders was. De hoge loonkost in België gaat uiteindelijk ten koste van de klant. In de Verenigde Staten bestaat er iets als ‘minimum advertised pricing’, wat inhoudt dat retailers niet onder een door de leverancier bepaalde prijs mogen adverteren. In Europa bestaat dat jammer genoeg niet. Dat zet veel KMO’s onder druk.”

 

De markt én de marges krimpen: “Jongeren geven hun geld nu uit aan andere dingen, zoals de smartphone waar men heel veel tijd aan besteedt. En de ‘vandaag besteld, morgen in huis’ mentaliteit van een aantal consumenten veroorzaakt extra kosten. Zeker als je weet dat er logistiek in België na 18u niks meer mogelijk is. De Belgische consument gaat dan de Nederlandse toer op. Tot vorig jaar was ‘click & collect’ nog dominant, vandaag zien we dat thuisbezorgen terrein wint in België, wat al langer het geval was in Nederland. Dat kost ons marge.” 

 

Buitenlandse expansie

Hoe onderscheidt Keymusic zich in een zeer competitieve markt? “We zijn de underdog. We hebben altijd het geluk gehad dat iemand anders de grootste was. Dat maakt ons sympathiek, het zorgde voor goede relaties met al onze stakeholders. We hebben ook onze CRM goed onder controle – ik heb zelf destijds met een zakenpartner Becosoft opgericht, een specialist in winkelautomatisering.”

 

Wat de toekomst brengt? “2017 was een jaar van reorganisatie, we hebben onze groothandel verkocht. Ik hoop op een sterk 2018. We bouwen aan een groeiplan in samenwerking met investeringsmaatschappij Standard Investment, een partner met een ‘buy & build’-strategie. En met CFO Niels Willems, een man met retailervaring bij Lego, Kijkshop, Perry Sport…”

 

Expansie staat nadrukkelijk op de agenda: “We hebben de afgelopen jaren al heel wat muziekzaken overgenomen: Feedback in Rotterdam, I4 Muzique in Eindhoven… Veel bestaande muziekwinkels denken aan stoppen. Ze hebben geen opvolging of kampen met cashproblemen, want je hebt veel kapitaal nodig voor je voorraad en de fabrikanten stellen hoge eisen. Zulke winkels motiveren we om zich bij ons aan te sluiten in een agenturenmodel. Onder andere Amsterdam, Apeldoorn, Brugge, Groningen en Ninove zijn franchisewinkels. Maar de Benelux wordt stilaan te klein. Daarom openen we mogelijks binnenkort ook de eerste vestigingen in Luxemburg en Frankrijk.”

 

 

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro19 juni, 2025
    Ruim helft alle consumentenelektro online in 2026

    De onlineverkoop van consumentenelektronica groeide vorig jaar met bijna een kwart. Er ligt nog verdere groei in het verschiet, vooral dankzij refurbished smartphones, tenzij de Amerikaanse importtarieven roet in het eten gooien.

  • icon
    Elektro11 juni, 2025
    Abonnementen worden groeimotor voor Fnac Darty

    Fnac Darty gaat op zoek naar groei buiten het traditionele retailmodel: de toekomst is aan diensten, abonnementen, retailmedia en business-to-businessactiviteiten, met circulariteit als rode draad.

  • icon
    Elektro6 juni, 2025
    MediaMarkt: vier keer meer tweedehands, dubbel zoveel ingeruild

    Duurzame elektronica rukt op bij MediaMarkt: het duurzamere BetterWay-label en de inruilservice winnen snel aan belang, ook in België. Een campagne met voormalig toptrainer Jürgen Klopp draagt bij aan de bekendheid.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN