RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Transformatie is een constante in retail” (Bernd Bosch, CEO Blokker België)

icon
Algemeen14 november, 2017

Bernd Bosch heeft in zijn loopbaan heel wat iconische retailers zien komen en gaan. Vandaag stuurt hij als CEO het veranderingsproces bij Blokker België aan. Hoe? Dat vertelt hij binnenkort op de RetailDetail Night.

Drie grote trends

De retailomgeving is drastisch gewijzigd: “Het aanbodgestuurde model, waarbij we producten in massa aanboden aan de laagste prijs of de beste promotie, is verleden tijd”, zegt Bernd Bosch. Drie grote trends bepalen vandaag de veranderingen: verstedelijking, digitalisering en diversiteit.

 

“Het traditionele gezin met twee kinderen is niet langer de referentie. Onze doelgroep is nu heel divers: eenpersoonsgezinnen, nieuw samengestelde gezinnen, genderidentiteit staat ter discussie, afkomst speelt een rol. Retailers hebben soms moeite om zich daaraan aan te passen. In de steden verspreiden we wel een sinterklaasfolder, maar met het Suikerfeest doen we dat nog niet. Kleinschalige ondernemers spelen daar soms beter op in, grote retailers zijn nu eenmaal meer terughoudend.”

 

Er is bovendien veel weerstand tegen verandering, ervaart hij. “De houding van de vakbonden is een klassiek voorbeeld. De retailsector vraagt meer flexibiliteit, nachtwerk, zondagsopening… en botst dan tegen typische patronen aan. Nochtans is transformatie een constante. Ook in de jaren 1960 en 1970 moesten retailers zich al aanpassen aan een veranderende klant en zich onderscheiden van hun concurrenten.”

 

Iconische retailers

Bosch heeft in zijn loopbaan het geluk gehad om voor verschillende grote Belgische retailers te mogen werken, die elk op hun manier voor een ingrijpend transformatieproces hebben gestaan. Wie herinnert zich bijvoorbeeld Shoe Post nog? “Dat bedrijf startte als postorderbedrijf en opende pas daarna winkels om beter bereikbaar te zijn voor de klanten – net als de pure players vandaag. De tankstations en shops van Seca waren ooit voorlopers inzake loyalty, met hun spaarzegeltjes die je kon inruilen voor tafelservies. Press Shop maakt de transformatie van traditionele krantenwinkel naar travel & convenience store, met een uitgebreider foodaanbod. En The Phone House kende een explosieve groei waarbij de organisatie zich voortdurend moest aanpassen aan de veranderende interne en externe klant.”

 

Winkel wordt medium

Vandaag is Bosch CEO van Blokker België, opnieuw een retailer die voor grote uitdagingen staat. “Blokker bleef te lang een aanbodgedreven retailer die onvoldoende naar de klant luisterde, te weinig beleving of inspiratie bood en de trein van de digitalisering heeft gemist. Dan moet je je afvragen: heb ik nog bestaansrecht in de ogen van de klant? Het bedrijf is een tanker: het gaat traag, maar Blokker is nu wel degelijk aan het veranderen.”

 

“We halen onze meerwaarde uit proximiteit: ook na de winkelsluitingen hebben we nog altijd 130 verkooppunten in België. We sturen het productaanbod bij, zowel offline als online. En we investeren in onze mensen. We willen onze klanten op een andere manier benaderen en met hen meedenken. De rol van de winkel verandert in een perfecte ‘omnichannel’ combinatie van online en offline: de winkel wordt een medium. We kunnen op een tablet een ruimer aanbod tonen dan wat er in de winkel verkrijgbaar is. Een klant die op zoek is naar een kookpot voor pasta kunnen we ook wijzen op een pastavergiet, pastavork, wijnglazen, kookboeken…”

 

Vernieuwde formule

Die evolutie wordt binnenkort tastbaar in de Belgische winkelstraten: op 23 november, de dag waarop de RetailDetail Night plaatsvindt, heropent Blokker een cluster van winkels in het Gentse. Het wordt een gedaanteverandering: “Daar ga je een heel nieuwe Blokker zien, met een andere ‘look & feel’, een ander assortiment, een andere manier van verkopen…  Het wordt een leerschool, we willen kijken hoe de consument reageert op de vernieuwde formule.”

 

Ook benieuwd? Bernd Bosch spreekt in het ‘Game Changers’ voorprogramma van de RetailDetail Night op 23 november in Schelle, samen met andere gerenommeerde retailers als Jean-Pierre Roelands (voormalig commercieel directeur Colruyt) en Laurentine Van Landeghem (Clouds of Fashion). Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN