RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

icon
Algemeen17 november, 2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Efficiëntie verbeteren

Thomson denkt dat één samenhangende visie op de klant, ongeacht het verkoopkanaal, de noodzakelijke weg is voor retailers richting succes. Meer daarover vertelt hij op de RetailDetail Night. 
 

Wat beoogt u met uw presentatie op 23 november op de RetailDetail Night?
M.T.: “De businessmodellen van retailers komen onder druk, want e-commerce is steeds prominenter en steeds meer mensen kopen online. E-commerce, thuislevering, online gekochte producten afhalen in en terugbrengen naar fysieke winkels… dat alles brengt extra personeelsinzet en extra kosten met zich. Bovendien moeten processen en data geïntegreerd worden, zodat de retailers hun klanten en de ‘customer journey’ beter kunnen doorgronden, om zo hun efficiëntie te verbeteren en de kosten te reduceren. Aan de hand van interessante cases uit de hele wereld wil ik daar een visie op geven en retailers toekomstgericht inspireren.”

 

Hoe gaat u daar dan concreet richting retailers mee om?
M.T.: “Voor velen lijken robotica, artificiële intelligentie, augmented reality en cloudtechnologie allemaal nog veraf, maar dat is een vergissing. De technologie is al volop voorhanden. De vraag is eerder: hoe integreer je ze en wat zijn de valkuilen waarvoor je moet opletten? Let wel: de technologie komt niet in de plaats van mensenwerk, maar vormt er een welgekomen aanvulling op. De menselijke touch van het winkelpersoneel blijft belangrijk en onvervangbaar in de shopper experience. Automatisering is er enkel om de menselijke job te vergemakkelijken, in functie van de uiteenlopende manieren waarop de mensen shoppen.”

 

Focus op het proces

Is de Belgische retail mee met de internationale trends?
M.T.: “Het maturiteitsniveau van de markt, wat de introductie van de technologie betreft, is in het Verenigd Koninkrijk wellicht het grootst, op de voet gevolgd door Nederland en Denemarken. Dan volgen de Verenigde Staten – al behoren sommige gebieden, zoals bijv. Manhattan, tot de meest geavanceerde. De rest van (vooral Noord-) Europa hinkt wat achterop. De implementatiestadia verschillen ook nog eens danig per sector en hangen af van druk uit de markt. In de supermarktwereld bijvoorbeeld is de nood minder hoog om te reageren op de ontwikkelingen richting online koopgedrag, al zijn ze ook in die branche niet meer veraf.”

 

Wat leren de luisteraars idealiter van uw uiteenzetting?
M.T.: “De sleutelboodschap waar ik de bezoekers van het event graag mee naar huis wil sturen, is dat de retail al volop kan beschikken over de technologie om de uitdagingen van de toekomst mee tegemoet te treden. Er is geen reden om te wachten! Het komt erop aan de geschikte combinatie te vinden die je als retailer helpt om je klanten goed te bedienen. De focus moet daarbij op het proces liggen, en op wat je wilt bereiken, niet op de technologie as such. Je moet de technologie kiezen overeenkomstig je beoogde doel, niet omgekeerd.”

 

Er zijn nog enkele tickets voor de RetailDetail Night. Klik hier voor meer info en om u in te schrijven. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN