RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Liesbeth Mortier
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

icon
Elektro21 november, 2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Gamification

Na winkelrobot Paul en augmented reality-shoppingassistent Paula komt het Duitse Saturn nu op de proppen met Virtual Saturn, een app waarmee klanten de elektronicaproducten van Saturn kunnen bekijken in twee virtuele omgevingen: “Saturn Loft” en “Planet Saturn”. Daarvoor hebben ze wel een VR-bril van HTC Vive of Oculus Rift nodig, al wordt de app binnenkort ook beschikbaar voor de Windows Mixed Reality-headsets.

 

Toepassingen met virtuele realiteit zijn niet nieuw in de retailsector: woonwinkelketen Ikea lanceerde vorig jaar al een app waarmee gebruikers de keukens van Ikea langs alle kanten kunnen bekijken. Ook het Chinese Alibaba kwam in 2016 al voor de dag met Buy+, een platform waarop klanten de producten in 360° kunnen bekijken. Toch meent Saturn nog een stapje verder te gaan met app, die volop inzet op “gamification”: klanten krijgen toegang tot volledig uitgebouwde virtuele winkelwerelden.

 

Kopen kan nog niet in VR

Behalve productpresentatie biedt Virtual Saturn ook de mogelijkheid om de Saturn-experts in de VR-omgeving te consulteren. Aankopen volledig afronden is hier voorlopig nog niét mogelijk; daarvoor moeten klanten de VR-omgeving verlaten. “Natuurlijk voelt het allemaal nog een beetje aan zoals online winkelen anno 1994,” geeft chief digital officer Martin Wild toe, “maar we proberen van alles uit en optimaliseren onze toepassingen samen onze klanten.”

 

De VR-applicatie wordt vanaf eind november in heel Duitsland voorgesteld, tijdens een tien weken durende toer in twintig geselecteerde Saturn-winkels. Die geldt als een testfase, waarin Saturn vooral feedback van de klant wil verzamelen over Virtual Saturn. Intussen denkt de groep al na over de volgende stappen. “Op korte termijn willen het assortiment uitbreiden en een multi-user-functie ontwikkelen, zodat maximaal vier vrienden samen virtueel kunnen winkelen met de VR-bril,” vertelt Wild. “Op de middellange termijn willen we ook zintuiglijke componenten, zoals aanraking of geur, in de VR-ervaring integreren.”

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro18 juli, 2025
    Fnac veroordeeld voor samenwerking met louche verzekeraar

    De Franse winkelketen Fnac is veroordeeld voor haar rol in de SFAM-zaak, waarbij consumenten het slachtoffer werden van bedrieglijke verzekeringspraktijken. De keten wordt immers medeverantwoordelijk geacht.

  • icon
    Elektro17 juli, 2025
    5% omzetgroei voor MediaMarkt-eigenaar Ceconomy

    Ceconomy, het bedrijf achter elektroketens MediaMarkt en Saturn, heeft in het derde kwartaal zijn omzet met 5% zien groeien en zijn verlies zien afnemen.

  • icon
    Elektro2 juli, 2025
    Krëfel: ook 2025 ziet er niet goed uit

    In 2024 liepen de verliezen bij Krëfel verder op. De keten geeft ook toe pessimistisch te zijn over 2025. Toch is er hoop voor de toekomst, zowel bij de directie als bij de vakbonden, als de elektroretailer de nodige tijd krijgt.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN