RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Niet AH, maar Edeka Hamstert in Duitsland

icon
Food20 maart, 2012

Edeka Rhein-Ruhr heeft zich de woede van Albert Heijn op de hals gehaald door de eerste twee weken van maart een spaaractie te doen die een regelrechte kopie is van de AH Hamsterweken. Het regionale Edekabedrijf waar de Edeka Hamsterwochen hebben plaatsgevonden, verzorgt het gebied in Noordrijn-Westfalen waar Albert Heijn de vernieuwde ‘AH to go’-gemakswinkels zal gaan openen.

 

Aanpassingen in assortiment en huisstijl

De nieuwe AH to go die gisteren in Amsterdam-Zuid werd gepresenteerd, zal uitsluitend assortimenten voor directe consumptie verkopen. Dat zal niet anders zijn als de AH to go de deuren opent in steden als Düsseldorf, Keulen of Essen.  “Natuurlijk wel met een aantal aanpassingen in het assortiment”, zegt Ahold-woordvoerster Anoesjka Aspeslagh. “En uiteraard met het gebruik van de Duitse taal.”

 

Het feit dat de nieuwe AH to go in kleurstelling zó sterk afwijkt van de bekende blauwe kleuren én de merksymboliek van Albert Heijn, toont aan dat het management van Ahold juist dit kleine format tot voorloper in de internationale uitrol heeft bestempeld. Dat het bekende blauwe Zaanse huisje op de gevel ontbreekt, is veelzeggend: het huisje is in Nederland hét merkicoon voor Albert Heijn, maar buiten Nederland kan het huisje gerust achterwege blijven.

 

Puur jatwerk, maar slim jatwerk

Hamsters spelen bij AH to go, met zijn assortimenten voor directe consumptie, geen enkele rol. Dat maakt Edeka’s na-aperij opvallend. Wellicht willen ze hiermee toch Albert Heijn een slag voor zijn, voor het geval dat de AH-supermarkten snel de AH to go zouden kunnen volgen.

 

De boze reactie van Ahold op de ‘Hamsterwochen’ zal Edeka’s zwijgzame management alleen maar in deze gedachte sterken. “Tja, die Hamsterweken zijn geniaal bedacht. Dat doet het in Duitsland ook goed”, zegt marketingdeskundige Paul Moers. “Ik zat in de jaren ’90 in het bestuur van AMS, toen Edeka ook nog lid was van dat inkoopverbond. Ze kennen Albert Heijn goed en zien in dat die Hamsterweken een prachtconcept is. Het is natuurlijk onbeschaamd kopiëren wat Edeka deed. Puur jatwerk, maar wel slim jatwerk.”

 

Doelmarkten Benelux en Duitsland

Moers begrijpt de boze reactie van Ahold maar al te goed. “Albert Heijn wil de Duitse markt op en begint met AH to go, maar wie zegt dat ze niet AH-supermarkten kunnen openen net over de grens? Precies zoals ze dat in België ook hebben gedaan?”

 

“Als dat gebeurt, dan heb je die Hamsterweken wel nodig. Albert Heijn staat onder druk in Nederland. Ze hebben last van de markt die niet groeit en ze hebben last van Jumbo, dus zoeken ze nieuwe marktgroei door de overname van Bol.com en door zich te richten op expansie naar de buurlanden.”

 

Aholdbaas Dick Boer bepaalde Albert Heijns Europese doelmarkt op de Benelux, maar de grote Duitse steden in Noordrijn-Westfalen liggen logistiek en cultureel een stuk dichter bij Nederland dan Wallonië en Luxemburg: de gemiddelde Duitser weet bijvoorbeeld wél wat het werkwoord ‘hamsteren’ betekent.

 

Rechten gedeponeerd in Benelux en EU

“Van huis uit ben ik jurist en mijn inschatting is dat Ahold hier niets tegen kan doen”, zegt Moers. “De Hamsterweken zijn toch echt iets nationaals en Edeka kan erop wijzen dat Albert Heijn niet in Duitsland actief is.”

 

“Albert Heijn heeft de Hamster-campagne in zowel de Benelux als in de EU gedeponeerd als rechthebbende”, zegt Ahold-woordvoerster Anoesjka Aspeslagh echter. “Allerlei elementen uit onze campagne zijn op die manier beschermd. Edeka heeft geen afstemming met ons gezocht voorafgaand aan hun promotie.

 

Er bestaat geen relatie tussen Edeka enerzijds en Ahold/Albert Heijn anderzijds, die gebruik van deze campagne logisch zou maken. Dus zien wij ook geen verband met onze plannen voor Duitsland.”

 

Albert Heijns Duitse icoon

“Wij geven op deze kwestie geen enkel commentaar”, is de enige reactie vanuit Edeka’s Hamburgse hoofdkantoor. Ook Stephan Steves, directeur van Edeka Rhein-Ruhr, laat niets van zich horen. Niet aan RetailDetail, en zelfs niet aan Ahold, toch een beetje ‘unhöflich’. Misschien is het wel tekenend voor de toekomstige concurrentieverhoudingen zodra Albert Heijn de oostgrens oversteekt.

 

“Wij hebben Edeka vorige week per brief gevraagd om herhaling uit te sluiten”, zegt Aspeslagh. “Daarop hebben wij nog geen reactie ontvangen.” Een schrale troost is het feit dat de hamsters sinds jaar en dag met een Duits icoon op koopjesjacht gaan. Dat is tenminste al iets, om met Albert Heijn aansluiting te vinden bij de kritische Duitse consument…

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN