RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Liesbeth Mortier
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Benetton op zoek naar zijn roots

icon
Mode30 november, 2017

Luciano Benetton, oprichter van de gelijknamige Italiaanse modeketen, neemt op 82-jarige leeftijd het roer weer in handen. Hij wil het bedrijf in zijn oude luister te herstellen: “Het verval is ondraaglijk,” verkondigt hij aan de krant La Repubblica.

Doodzonde

Luciano leidde Benetton tot 2008, maar sindsdien lijken de hoogdagen van het in 1965 opgerichte merk – wereldwijd bekend voor zijn avant-gardistische en provocerende stijl – voorgoed voorbij. In een uitgebreid interview met de Italiaanse krant La Repubblica hekelt de tachtigjarige de snel krimpende omzet van het bedrijf: van 155 miljoen euro activa in 2008 blijft niets over; integendeel, Benetton keek in 2016 aan tegen een schuld van 81 miljoen euro.

 

United Colors is zijn kleuren kwijt, meent hij: “De boodschap van verbondenheid, die van het merk een wereldwijd succesverhaal heeft gemaakt, is verdwenen. In de plaats daarvan heerst er nu een sombere en trieste sfeer in onze winkels.” De grootste fout die het merk volgens hem kon maken, is het schrappen van de iconische Benetton-truien. Onbegrijpelijk, noemt hij de beslissing: “het lijkt wel alsof mijn opvolgers het met opzet deden.”

 

Terug op het goede spoor

Marco Airoldi, die de Benetton Fashion Company sinds 2014 aanvoerde, verliet in mei van vorig jaar nog het bedrijf. Sedert Luciano Benetton met pensioen ging, is de leiding van het bedrijf allesbehalve stabiel gebleken: zoon Alessandro, voorheen gedurende zes jaar vice-voorzitter, nam in 2008 de fakkel over, maar gaf die al snel door aan managers buiten de familie.

 

Vader Benetton is niet de enige die een terugkeer maakt: zus Giuliana, inmiddels 80 jaar oud, is opnieuw begonnen met het maken van truien en de befaamde fotograaf Oliviero Toscani zal de integratieboodschap van weleer nieuw leven inblazen. “We ontwikkelen een nieuw product, we vernieuwen onze winkels, we bekijken het kleurenpallet, kortom: we zijn aan het hergroeperen,” legt Luciano Benetton uit.

 

Over het aantal werknemers van Benetton, dat tussen 2008 en 2017 terugviel van 9.766 naar 7.328, is Benetton kort: “iedereen krijgt van ons een kans, maar het bedrijf moet en zal minder log worden.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN