RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

icon
Algemeen12 december, 2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Stijgend marktaandeel

In de eerste helft van het boekjaar 2017-2018 is de vergelijkbare omzet van Colruyt Group gestegen met 3,7% tot meer dan 4,4 miljard euro. Die cijfers houden geen rekening meer met het Franse foodservicebedrijf Pro à Pro, dat door Colruyt begin dit jaar verkocht werd aan Metro. Het marktaandeel van Colruyt Group in België (Colruyt, OKay en Spar) steeg in de eerste jaarhelft met 8 basispunten tot 31,89%.

 

De brutowinstmarge echter daalde van 26,2% naar 25,7% van de omzet. Die daling is te wijten aan de toegenomen prijs- en promodruk in de sector, zegt Colruyt Group: er waren meer promotieacties van concurrenten, waarop Colruyt consequent reageerde met prijsdalingen. “Het enseigne Colruyt garandeert haar klanten voor elk product op elk moment de laagste prijs. Bijgevolg konden sterke aankoopprijsstijgingen van leveranciers slechts in beperkte mate en met vertraging doorgerekend worden”, zo staat er nog in het persbericht. Ook verwijst de retailer naar toenemende grensaankopen als gevolg van de accijnsverhoging voor alcohol, en naar een stijgend aandeel van eigen merken.

 

Colruyt Group doet inspanningen om de kosten onder controle te houden, maar terzelfdertijd blijft het bedrijf onverminderd investeren in medewerkers, efficiëntie, duurzaamheid en veranderingsprojecten, met een lange termijnvisie. De netto operationele kosten bedroegen 17,8% van de omzet in 2017/18 (17,9% vorig jaar).

 

Online aandeel stijgt

De omzet van de detailhandelsactiviteit steeg met 3,2% tot 3,683 miljard euro. Retail vertegenwoordigde 82,6% van de geconsolideerde omzet. De omzet van de Colruyt-winkels in België en Luxemburg steeg met 1,9% dankzij verkoopprijsinflatie en volumegroei. Colruyt blijft inzetten op winkeluitbreidingen en -vernieuwingen. In het eerste semester van 2017/18 werden zeven winkels omgebouwd naar het vernieuwde winkelconcept en kregen 29 winkels de nieuwe ‘look & feel’. De uitrol van de vernieuwde winkelinrichtingen zit op schema en zal tegen eind 2017 afgerond zijn.

 

OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van meer dan 7% dankzij winkelopeningen, nieuwe klanten en verkoopprijsinflatie. Tijdens de eerste jaarhelft van 2017/18 opende één OKay en twee Bio-Planet winkels de deuren. De gezamenlijke winkelomzet van Dreamland en Dreambaby was 7,3% hoger dan vorig jaar. Het aandeel van de online verkopen in de totale omzet is verder toegenomen. De groothandelsomzet is met 0,9% gestegen tot 391 miljoen euro. De Spar Colruyt Group-winkels realiseerden een meer dan gemiddelde omzetgroei en een rentabiliteit die tot de beste van de markt behoort.

 

Colruyt Group blijft voorzichtig in zijn vooruitzichten: de groep voorziet op korte termijn geen significante herneming van het economische klimaat voor de consument in België en Frankrijk en herbevestigt “dat ze alle nodige maatregelen blijft nemen opdat het nettoresultaat van het volledige boekjaar 2017/18 het vergelijkbare nettoresultaat van vorig boekjaar (348 miljoen euro) zo dicht mogelijk zal benaderen.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN