RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten weer in trek bij beleggers

icon
Food21 december, 2017

Beursanalisten zien de aandelen van Europese supermarktketens weer zitten. De angst voor Amazon wordt overroepen en de foodsector is in een te slecht daglicht komen te staan, klinkt de vooruitblik van fondsbeheerders op 2018. 

 

Angst voor Amazon is overdreven

Een aantal grote aandelenfondsen neemt in 2018 weer meer supermarktbedrijven op in het beleggingsportfolio. De foodsector heeft een te slechte naam gekregen, verklaart onder meer Ian Ormiston, Europees fondsbeheerder bij Old Mutual Global Investors, op een briefing voor beursbeleggers in Londen. Zijn fonds heeft aandelen van zowel Ahold Delhaize als van Carrefour in portefeuille.

 

Hoewel er zeker groeiende concurrentie is, wordt de dreiging van Amazon overschat, vinden de investeerders. Aldi en Lidl vormen een grotere bedreiging voor de supermarktwereld dan de online retailer uit Seattle. 

 

Ahold Delhaize presteert beter dan aandeel

“In veel andere sectoren is de angst voor Amazon zeker terecht omwille van de prijsdeflatie, aangezien Amazon dankzij zijn inkoopkracht efficiënter kan werken”, legt Ormiston uit aan Bloomberg. “Maar in food denk ik niet dat ze op prijs gaan spelen, als je ziet wat ze hebben gekocht.” De investeerder doelt daarmee op Whole Foods en diens premium-prijspositionering.

 

De impact van Amazon op de Europese supermarktsector zal nog niet snel voelbaar zijn, menen ook andere portfoliomanagers in Londen, zeker niet voor voedselretailers met fysieke winkels. Ahold Delhaize, dat op de beurs de voorbije maanden rake klappen moest incasseren, presteert volgens de analisten bijvoorbeeld beter dan de aandelenkoers doet vermoeden. Zeker de plannen om komend jaar voor twee miljard euro eigen aandelen in te kopen, moeten van het aandeel een winnaar maken in 2018.

 

Carrefour moet volumes eerst doen groeien

Om de prijs- en margedruk te verzachten moet er op nieuwe manieren met leveranciers worden samengewerkt, meent Ormiston nog. Dat Carrefour nu samen gaat inkopen met Fnac Darty is zo’n stap in de goede richting, zeker omdat het ook kan leiden tot een efficiënter gebruik van de winkeloppervlaktes op lange termijn.

 

Al vrezen sommige beursanalisten voor de transformatieplannen die Carrefour in januari bekendmaakt. Verder op kosten besparen zou een slecht idee zijn, klinkt het, omdat de Franse supermarktgroep nog volop volume en marktaandeel aan het verliezen is. Eerst zou de omzetgroei een boost moeten krijgen, want pas wanneer de volumes stabiliseren en weer groeien, kunnen besparingen iets op leveren. Anders riskeert Carrefour in een negatieve spiraal terecht te komen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN