RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

icon
Algemeen15 februari, 2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

 

Koudwatervrees

Vier jaar geleden publiceerde Gino Van Ossel (Vlerick Management School) het succesvolle boek ‘Omnichannel in Retail’. Momenteel werkt hij aan een nieuw boek, dat in het najaar van dit jaar zal verschijnen. Op 1 maart leidt hij het RetailDetail Omnichannel Congress in goede banen. “We spreken al jaren over omnichannel, maar erg ver staan we eigenlijk nog niet”, meent hij.

 

Uit internationaal onderzoek en uit Belgische cijfers blijkt immers dat heel wat retailers vandaag nog altijd geen webshop hebben. “Nu, dat kan soms een bewuste keuze zijn, zoals in het geval van prijsspelers als Primark of Action. Maar als je bedenkt dat de meeste tuincenters nog geen webshop hebben, of dat IKEA nu pas in ons land is gestart met e-commerce, dan is dat toch wel erg laat.”

 

Veel retailers zijn wel crosschannel bezig, maar slechts één op vijf heeft een volwaardige omnichannelstrategie en meer dan de helft verdient er naar eigen zeggen geen geld mee. “Dat is toch opvallend. Mijn boek is nog lang niet gedateerd, maar de praktijk blijkt moeilijk.” Waaraan dat te wijten is? “Er was aanvankelijk veel koudwatervrees. Die lijken veel retailers nu wel te overwinnen. Daarnaast heb je het kostenaspect, vooral op het vlak van fulfilment. De consument verwacht gratis levering aan huis, terwijl een retailer als Colruyt daar niet in wil meestappen.”

 

Verouderde systemen

Het probleem is dat retailers nog altijd redeneren vanuit hun winkels, meent Van Ossel. Een online laag leggen ze daar dan bovenop, maar dat werkt moeilijk. Een voorbeeld? “De levertermijn voor ‘click & collect’ is vaak langer dan die voor thuisbezorgen. Dat komt doordat de logistiek is ingesteld op winkels, niet op e-commerce. En de winkels worden niet per sé dagelijks beleverd. Dus moeten consumenten soms 48 uur wachten, terwijl ze eigenlijk hun bestelling de volgende dag al verwachten…”

 

Verouderde IT-systemen vormen een bijkomend knelpunt. “Kunnen ze de voorraden in de winkels ontsluiten? De bestaande klantendata integreren? Zijn de oude kassa’s geschikt voor omnichannel of moeten ze vervangen worden?” Ook de houding van de medewerkers op de winkelvloer is cruciaal. “Ze zien e-commerce soms als een concurrent, ze beseffen onvoldoende dat online ook de winkels versterkt.”

 

Voor en na de aankoop

Retailers doen er goed aan om verder te kijken dan het moment van aankoop: ze moeten de volledige klantreis in kaart brengen. “Wat gebeurt er voor en na de aankoop? Daar is men te weinig mee bezig. Neem een voorbeeld aan de luchtvaartsector, die beseft dat de reis al thuis begint. De Amerikaanse drogisterijketen Walgreen’s ontwikkelde een app die gebruikers er onder andere aan herinnert wanneer ze hun medicatie dienen te nemen. Goed gezien: zo’n toepassing genereert waarde voor de consument en bezorgt de retailer tegelijk inzicht in het consumentengedrag. Maar eerst moet de basis goed zitten. Omnichannel rendabel krijgen kàn wel, maar het vergt moed en volharding.”

 

Gevraagd naar lichtende voorbeelden verwijst Van Ossel onder andere naar Belgische retailers als Torfs en FNG Group. “In de Nederlandse winkels van FNG staat men al wat verder, maar ook de Belgische zijn goed op weg.” Ook bij De Bijenkorf versterkt online de fysieke winkels én is het rendabel. Wat deze retailers kenmerkt, is dat ze geen digitale laag bovenop hun winkelnetwerk leggen, maar dat ze elk op hun eigen manier goed hebben nagedacht over de rol van de winkel en de rol van online.

 

Apple inspireert

“We mogen ons ook wat meer laten inspireren door wat Apple doet in zijn winkels. Dat zijn al jàren winkels zonder kassa’s. De klanten worden er geïdentificeerd via hun smartphone. Hoeveel retailers bij ons hebben al een digitale klantenkaart? Apple verdiept de relatie met de klant ook buiten het moment van de aankoop. Bij ons zie ik toch al enkele retailers die dat ook goed doen: Colruyt bijvoorbeeld, of Atelier Veritas, of het bakgebeuren bij Aveve. Ik zie enorm veel kansen!”

 

 

Gino Van Ossel presenteert het RetailDetail Omnichannel Congress op donderdag 1 maart in Utopolis Mechelen, met bijdragen van onder andere Jan Huysmans (Bol.com), Hans Carpels (Euronics International), Matthias De Clercq (Coolblue), Lionel Soccal (Google), Carole Lamarque (Duval Union), Bert Hendrickx (GfK) en Thierry Moubax (Bpost). Wacht niet te lang met het bestellen van je tickets, want de inschrijvingen lopen volop. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je plaatsen reserveren. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN