RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

icon
Food20 februari, 2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

 

Abonnementsdienst voor boodschappen op consignatie

Stockon is een nieuwe landelijke mobiele boodschappenservice die wordt gelanceerd met ondersteuning – zowel financieel als logistiek – van PostNL. Het systeem werkt als een vast leverabonnement voor veelgebruikte dagelijkse boodschappen: gebruikers van de app krijgen tweewekelijks een vast boodschappenlijstje met terugkerende inkopen thuis geleverd door hun reguliere PostNL-bezorger. 

 

Drie dagen voor de levering krijgen consumenten nog de kans om hun vaste bestelling aan te passen. Ze kunnen artikelen toevoegen of verwijderen via een zoekopdracht in de app of door te swipen. Stockon doet zelf ook bezorgsuggesties aan de hand van de gezinssamenstelling en de aankoopgeschiedenis. In de toekomst voorziet de boodschappenapp ook een barcodescanner om producten op de boodschappenlijst te zetten. 

 

Op dit moment zijn via Stockon zo’n tweeduizend verschillende artikelen te bestellen, in eerst instantie allemaal houdbare artikelen. Later moet daar ook vers bij komen. Opvallend: niks van dat aanbod in het distributiecentrum is eigendom van Stockon. De startup werkt volledig op consignatie en fungeert dus als een soort platform voor kruidenierswaren. PostNL staat in voor de logistiek.

 

Datadeling met fabrikanten, ook met Colruyt 

Het is de eerste keer dat de fabrikant op die manier direct aan de eindconsument levert, meent Stockon-directeur Stephan Bosman: “We hebben alles, van leading A-merken tot huismerkalternatieven. Die laatste komen van Boni, het huismerk van Colruyt. Zonder dat we inkopen, met een commissie op de verkoopprijs en werkend vanuit en distributiecentrum in Barendrecht.” 

 

In dat distributiecentrum zullen zo’n 300 tot 400 sku’s van Colruyts eigenmerk Boni Selection te vinden zijn. De exportafdeling van Colruyt Group (Colex) wil zijn huismerken ook in de rest van de wereld aanbieden in een B2B-context, legt Colruyt-woordvoerder Silja Decock uit aanDistrifood: “De samenwerking met Stockon laat ons toe om een eerste ervaring op te doen met een direct-to-consumerplatform.”

 

Vooral op het gebied van dataverzameling is de samenwerking interessant, want Stockon deelt de data over de verkochte producten met hun fabrikanten – en dus ook met Colruyt. Op die manier krijgen de fabrikanten en merkleveranciers inzicht in het klantgedrag en kunnen ze ook marketingexperimenten uitvoeren of producten op andere manieren testen zonder dat ze eerst langs de supermarktketens moeten. 

 

Gratis bezorging, acties per fabrikant

Colruyt moet alvast een eigen beleid voor de Nederlandse markt uitstippelen, aangezien het zelf het prijsniveau en aanbod moet bepalen voor Stockon. De boodschappenapp is als digitale marktplaats immers enkel een doorgeefluik. Zo doet het ook geen eigen acties, aldus Bosman: “We verkopen gemak tegen een aantrekkelijke vaste – maar niet de laagste prijs. Stockon doet niet aan acties, maar we geven wel korting op de kassabon. Daarnaast kunnen fabrikanten vaste klanten belonen voor hun loyaliteit, bijvoorbeeld door de x’ste aankoop weg te geven.”

 

Voor de consument is bezorging gratis voor bestellingen vanaf 25 euro. Kleinere bestellingen kosten 2,49 euro voor bezorging. Als klanten geen tijdvaklevering hoeven, krijgen ze twee euro korting. Verder zijn er geen vaste kosten voor gebruikers van de abonnementsdienst, in tegenstelling tot de vaste abonnementskost bij Amazon Prime.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN