RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom de getrouwheidskaart passé is

icon
Algemeen6 maart, 2018

Mogelijk zal het sparen van getrouwheidspunten binnenkort verleden tijd zijn bij Delhaize, en dat hoeft niet te verbazen. Klantenkaartjes zijn voorbijgestreefd: retailers willen shoppers verleiden met directe kortingen en andere voordelen.

 

Het einde van de klantenkaart?

Begin dit jaar ontstond er beroering bij klanten van de Britse supermarktketen Tesco, nadat die retailer wijzigingen aankondigde aan het Clubcard-getrouwheidsprogramma (ooit nochtans een trendsetter in Europa). De retailer wil het programma eenvoudiger maken, maar schroeft ook de voordelen terug. De Clubcard lijkt geen prioriteit meer.

 

Ook in België was er zopas (weliswaar lichte) commotie: de nieuwe commerciële strategie die Delhaize momenteel voorbereidt, zou volgens berichten in de media onder andere inhouden dat de Pluskaart een kortingkaart zou worden in plaats van een getrouwheidskaart. Net als de Xtra-kaart van Colruyt bijvoorbeeld. Voor alle duidelijkheid: Delhaize heeft de geruchten niet bevestigd, maar een onlogische stap zou het niet zijn.

 

Waarnemers kondigen nu al het einde van de getrouwheidskaart af. Immers, als alle retailers ongeveer dezelfde puntenspaarprogramma’s voeren, waarom zou je als shopper dan vaker naar de ene gaan dan naar de andere? Waarom moet je anno 2018 nog een plastic kaartje tonen aan de kassa? Hebben mensen gemiddeld niet drie à vier van die kaarten in hun portefeuille zitten? En hoe komt het dat succesvolle ketens als Aldi en Lidl geen getrouwheidskaart nodig hebben? Zoals het gezegde gaat: “If you want loyalty, get a dog”.

 

Directe voordelen

Want shoppergedrag verandert, en shopperverwachtingen ook. Technologie (denk aan smartphoneapps) laat retailers toe om hun klanten makkelijker directe voordelen toe te staan. Een voorbeeld? In de Verenigde Staten lanceerde Delhaize-dochter Hannaford een nieuw getrouwheidsprogramma onder de naam My Hannaford Rewards: een app, geen plastic kaartje. Evenmin een spaarprogramma, wel een concept waarbij geregistreerde shoppers per kwartaal een ristorno van 2% ontvangen op een selectie van huismerken en versproducten. Ook krijgen ze gepersonaliseerde aanbiedingen op merkproducten. “Een gamechanger”, volgens Hannaford. Of Delhaize zijn inspiratie bij de Amerikaanse collega’s is gaan halen, blijft af te wachten.

 

Er speelt nog een andere factor van gewicht, en dat is – hoe kan het ook anders – de hete adem van Amazon. Prime is strikt genomen geen getrouwheidsprogramma, wel een lidmaatschap dat vergelijkbaar is met een abonnementsdienst. Toch is de impact enorm: het programma weet klanten te binden met voordelen als gratis bezorgen en toegang tot flink wat audio-, video- en andere content. 54% van de Amerikaanse huishoudens is al lid. De waardering is hoog: 95% van de leden vernieuwt zijn lidmaatschap. Prime-leden besteden jaarlijks 1.300 dollar bij Amazon, zowat het dubbele van niet-leden. Ze besteden niet meer per aankoop, maar shoppen dubbel zo vaak. En kopen dus beduidend minder bij andere retailers. Prime houdt zijn leden als het ware gevangen in een comfortabele cocon waar ze haast niet meer uit komen. Als dàt geen nieuwe kijk op loyalty is…

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN