RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hema sluit 2017 af met recordomzet en kwartaalwinst

icon
Algemeen12 april, 2018

Hema heeft, na jarenlange verliezen, in haar vierde kwartaal voor de tweede keer op rij winst geboekt. Ook over de jaaromzet is de warenhuisketen tevreden: het haalde een recordomzet van 1.235,5 miljoen euro, een stijging van 3,5%.

 

Verlies loopt op door verkoopplannen Lion Capital

Investeringen in internationale groei en online werpen vruchten af, verduidelijkt Hema haar jaarresultaten. De Nederlandse warenhuisketen tekende in 2017 een omzetgroei van 3,5% op. Winst boekte het in het voorbije jaar nog niet, de verliezen namen integendeel toe: het nettoverlies kwam uit op 30,9 miljoen euro ten opzichte van 26,2 miljoen euro verlies een jaar eerder. 

Liefst 23 miljoen euro daarvan wijst het evenwel toe aan “eenmalige lasten in verband met de herfinanciering en de verkenning van de strategische opties”. Lees: de plannen van eigenaar Lion Capital om Hema te verkopen, kosten de retailer handenvol geld en die blijken overigens ook nog niet zeer succesvol.

Toch toont Hema zich tevreden: in alle landen waarin de retailer actief is, ging de omzet omhoog, net als “in alle belangrijke productcategorieën”. Op like-for-like-basis, in winkels die al langer dan een jaar bestaan, steeg de omzet met 2,1%. De online omzet nam in 2017 zelfs met 31% toe.

 

In het vierde kwartaal van 2017 nam de netto-omzet met 3,8% toe tot 356,9 miljoen euro en kwam de nettowinst voor de tweede keer op rij boven nul uit op 6,0 miljoen euro. Het was van 2012 geleden dat de retailer nog eens winst boekte. 

 

Internationale groei en hogere marges

“We kunnen terugkijken op een sterk jaar waarin we veel hebben bereikt. In de eerste helft van 2017 hebben we het opruimprogramma om overtollige voorraden te reduceren afgerond. De extra omzet die het opruimprogramma in de afgelopen jaren genereerde, hebben we weten vast te houden. Tegelijkertijd wordt deze omzet behaald tegen hogere marges”, zegt Hema-topman Tjeerd Jegen in een persverklaring.

In de komende periode wil Hema zich verder blijven concentreren op het verbeteren van de brutomarge. Het verwacht ook de internationale expansie te versnellen door nog nieuwe winkels te openen in zowel bestaande als nieuwe markten: in 2018 trekt de keten voor het eerst naar Oostenrijk en het Midden-Oosten.

Al in 2017 groeide het internationale winkelnetwerk met een recordaantal van 25 winkels: 20 winkels in Frankrijk, drie in Spanje, één in België en één in Duitsland. Dat laatste land was meteen ook de sterkste groeimarkt voor Hema vorig jaar (+23,9%), gevolgd door Frankrijk met 20,4%. In 2018 plant Hema nog 30 tot 35 winkels te openen buiten de Benelux.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Mode en horeca tillen El Corte Inglés naar hogere winst

    El Corte Inglés boekte vorig jaar een solide winstgroei. Vooral huismerken en e-commerce leverden het Spaanse warenhuisconcern meer marge op, terwijl mode en horeca fysieke trekkers waren.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Amazon vervangt medewerkers door AI

    Amazon-topman Andy Jassy noemt de impact van generatieve kunstmatige intelligentie zo ingrijpend, dat de personeelsbezetting de komende jaren zal afnemen. “De manier waarop we werken verandert,” aldus Jassy. “We zullen minder mensen nodig hebben voor sommige jobs en meer voor andere.”

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN