RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

icon
Algemeen15 mei, 2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere ‘customer journey’. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

 

Veranderend retaillandschap

“Winning at the moment of purchase”, zo luidt de titel van het Trade & Shopper Marketing Congress dat RetailDetail en LD&Co samen organiseren op 12 juni. Het is een onmisbaar congres van en voor mensen die met sell-out bezig zijn, ongeacht of hun titel category manager, trade of shopper marketeer, business development manager… is. “We gaan na wat er leeft in het vak en brengen testimonials van experten en ervaren professionals.  Op die manier krijgen de deelnemers inzicht en inspiratie die hen kan helpen in het uitvoeren van hun vak”, zegt Luc Desmedt, zaakvoerder van LD&Co.

 

Dat vak wordt er niet eenvoudiger op: “Door de complexiteit van de customer journey is het niet evident om op alle belangrijke ’touchpoints’ even prominent aanwezig te zijn. Het moment van de aankoop is zo mogelijk nog crucialer geworden. Daarbij komt dat de samenwerking met retailers er niet simpeler op wordt: het retaillandschap wordt grondig hertekend, de onderlinge concurrentie is bikkelhard en de verwachtingen tegenover leveranciers liggen steeds hoger.”

 

Grote uitdagingen

Ook in deze turbulente tijden blijven de basisregels van retail wel gelden: shoppers aantrekken en ervoor zorgen dat ze kopers worden, zowel op winkelniveau als per categorie, dat is waar het om draait. Voor leveranciers is een grondige kennis van hun categorie, van retailers en shoppers dan ook onontbeerlijk. “Die inzichten moet je bovendien pragmatisch doorvertalen naar een efficiënt sell-outplan dat rekening houdt met de praktische mogelijkheden en beperkingen van de retailers.”

 

De meeste leveranciers erkennen vandaag het belang van sell-outmanagement binnen de commerciële strategie wel, maar worstelen nog vaak met de optimale invulling ervan, meent Desmedt. “Trade marketing is een relatief nieuwe, afzonderlijke tak van sport, met eigen regels en met specifieke organisatorische, strategische en tactische uitdagingen. Wat is de plaats van trade marketing in de organisatie? Hoe verloopt de interactie met sales en marketing? Welke bevoegdheden krijgt de afdeling? Is er voldoende ruimte om de business vanuit categorieperspectief te bekijken en niet louter vanuit merkenperspectief? Welke rol speelt trade marketing in de contacten met retailers? Welke data wil je verzamelen en hoe ga je ze analyseren? Hoe kan je het promotiebeleid optimaliseren? Wat is het ideale planogram voor de categorie?”

 

Bekende namen

Het Trade & Shopper Marketing Congress biedt een uniek forum om inzichten en ervaringen te delen die kunnen helpen om deze grote uitdagingen aan te pakken, en ook de mogelijkheid om vakgenoten te ontmoeten. Het programma benadert het thema vanuit verschillende invalshoeken en brengt een mix van grotere en minder grote spelers, waaronder Coca-Cola European Partners, McCain Foods Belgium, Mondelēz International, Philips Lighting Benelux en Daltix, een veelbelovende start-up die in staat is om op een zeer efficiënte en snelle manier waardevolle data te genereren.

 

Het Trade & Shopper Marketing Congress vindt plaats op dinsdag 12 juni in Living Tomorrow in Vilvoorde. Via deze link vind je meer informatie over het congress en kan je tickets bestellen. Wacht niet te lang, want vol is vol!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN