RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn

icon
Food28 mei, 2018

Albert Heijn moet sneller innoveren om over dertig jaar nog relevant te zijn, meent topman Wouter Kolk. Een bezorgdienst voor warme maaltijden en een dashboard dat klanten toont hoe gezond ze boodschappen doen, zitten in de pijplijn.

 

Snelheid is de sleutel

In juni lanceert Albert Heijn de toepassing Mijn Voedingswaarde Dashboard, een app waarin shoppers hun aankopen kunnen vergelijken op voedingswaarde. Het dashboard toont hoeveel suiker, zout, calorieën, vezels en koolhydraten er in de aangekochte producten zit en suggereert alternatieven. Ook denkt AH aan een bezorgdienst die warme kant-en-klaarmaaltijden aan huis kan leveren, in samenwerking met externe partners. “We hebben alle ingrediënten al in huis en met Allerhande de recepten om er iets van te maken”, vertelt CEO Wouter Kolk aan Het Parool. Een derde van de bestellingen via ah.nl is vandaag al kant-en-klaar, en ook de Allerhande maaltijdbox ligt qua zakenmodel dicht bij het bezorgen van warme maaltijden.
 

Met dit soort innovaties wil de retailer relevant blijven voor de klant. Snelheid is de sleutel, volgens de topman. Vroeger vergde het drie jaar voorbereiding  vooraleer AH een nieuwe winkelformule opende, vandaag neemt de retailer kleinere, snellere stappen. In Hoofddorp test de supermarkt beeldschermen in plaats van posters, en binnenkort opent in Amsterdam een kassaloze AH to Go. “Zo ontdek je of iets werkt. Daar moet je niet mee wachten.”

 

Leren uit mislukkingen

Niet alle innovaties worden een succes. Vis op ijs, flitsbezorgen per fiets of de slimme koelkastmagneet Hiku werden alweer afgevoerd. Maar daarom zijn het nog geen mislukkingen: Albert Heijn deed met Hiku ervaring op om klaar te zijn voor stemtoepassingen zodra die mogelijkheid ruimer beschikbaar komt, en in Rotterdam test de retailer al een nieuwe manier om snel te bezorgen, onder de naam Rappie.
 

Innoveren houdt ook risico’s in, geeft de topman toe. Albert Heijn wil er zijn voor iedereen, en niet alle klanten juichen digitale ontwikkelingen toe. De bemande kassa verdwijnt nog niet, maar de retailer zal in de toekomst wellicht minder kassamedewerkers nodig hebben. Geautomatiseerde distributiecentra zullen een impact hebben op de werkgelegenheid. Wouter Kolk deed zijn uitspraken naar aanleiding van de lancering van het boek Appie Tomorrow, dat toekomstige pistes verkent voor foodretail. Het boek is de weerslag van een grote brainstorm vorig jaar met leveranciers en experts – waaronder ook Jorg Snoeck van RetailDetail.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN