RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt in top drie productiefste retailers van Europa

icon
Food30 mei, 2018

Met een omzet van bijna 17.000 euro per vierkante meter moet Colruyt nauwelijks onderdoen voor de supermarkten van Esselunga (Italië) en de Ierse winkels van Aldi. Wat hebben de meest succesvolle retailers met elkaar gemeen?

 

Inspelen op trends

Succes in retail wordt vaak afgemeten aan de omzet per vierkante meter. De ene retailer scoort op dit criterium (veel) beter dan de andere. LZ Retailytics onderzocht hoe dat komt. Uit de data blijkt alvast dat elk winkelconcept het potentieel heeft om een hoge productiviteit te bereiken: in de top honderd vinden we zowel supermarkten als hypermarkten, cash & carries, gemakswinkels en discounters. Wel is het zo dat in bepaalde landen de voorwaarden gunstiger blijken dan in andere. In de lijst van honderd productiefste winkelformules komen er 23 uit het Verenigd Koninkrijk, 11 uit Zwitserland en 7 uit Nederland, Italië en Frankrijk.

 

Europees recordhouder Esselunga dankt zijn sterke prestaties volgens de onderzoekers aan zijn proactieve houding. De Italiaanse keten weet in te spelen op nieuwe trends en die snel te implementeren in zijn volledige winkelnetwerk. Lidl en Aldi Süd danken hun productiviteit aan hun specialisatie. Specifiek in het Verenigd Koninkrijk en Ierland stijgt de populariteit van de discounters sneller dan hun aantal winkels.

 

Unieke mix

Colruyt is volgens het rapport een unieke mix van een discounter, een cash & carry en een supermarkt. De keten maakt uitzonderlijk goed gebruik van de beschikbare oppervlakte en toont ook aan ‘dat productief niet altijd mooi is’. Gemaksformules als Sainsbury’s Local en Tesco Express moeten het vooral hebben van zeer hoge rotaties in kleine panden op toplocaties. De meest exotische naam in de top tien is Azbuka Vkusa, een Russische keten van premium supermarkten die duurder geprijsde producten verkoopt met hoge marges.

 

Wat hebben de winnaars gemeen? Ze zijn goed in het snel detecteren en beantwoorden van trends. Ze investeren in technologie om klantgedrag beter te begrijpen. De meesten hebben ook een unieke positie in hun markt en zijn echte specialisten in hun winkelformat. Continue verbetering is een voorwaarde om het ultieme niveau van productiviteit te bereiken. Belangrijk zijn ook een consistente merkbeleving, een sterk huismerkaanbod en het evenwicht tussen een agressieve prijspositionering en een goede kwaliteitsperceptie.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN