RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Intersport en Alibaba openen samen megawinkel in Peking

icon
Mode31 mei, 2018

Sportketen Intersport heeft samen met Alibaba’s merkenplatform Tmall een megawinkel geopend in Peking. De vestiging is 1.300 m² groot en uitgerust met allerlei technologische snufjes, zoals een slimme schoenenspiegel.

 

Tmall x Intersport met VR en AR

De nieuwe winkel is te vinden in de toeristische straat Qianmen en wordt als ‘Tmall x Intersport’ geafficheerd. Op twee verdiepingen vinden shoppers er een futuristische winkel, die Alibaba’s geloof in ‘New Retail’ moet belichamen. New Retail wil het beste van online en offline beleving samenbrengen, aldus Alibaba. “De nieuwe in-store technologieën bieden consumenten in China een ongeziene winkelervaring, die zowel informeert als entertaint. Zo kunnen mensen plezier hebben terwijl ze de producten kopen die exact aan hun unieke vraag beantwoorden”, bevestigt Intersport-CEO Victor Duran.

 

“Het verheugt ons om een uitgebreid scala aan Tmall-technologieën en toepassingen onder één dak te zien in de Intersport-winkel”, zegt ook Jessica Liu, topvrouw van de mode- en luxe-afdeling van Tmall. Zo konden klanten bij de opening verschillende spelletjes met toegevoegde en virtuele realiteit uitproberen, maar vooral het slimme schap en de slimme schoenenspiegel zijn blikvangers in de nieuwe winkel.

 

Chinezen moeten (verplicht) fitter worden

Wie producten uit het slimme schoenenschap neemt, krijgt op een scherm meteen extra informatie over het artikel te zien. Sensoren in het slimme schap detecteren namelijk wanneer iets wordt vastgenomen. Ook de slimme schoenenspiegel toont meer informatie over de schoenen die shoppers ervoor houden, net als andere kleuropties en eventuele extra varianten.

 

Consumenten informatie geven en opvoeden over de juiste sportkleding en -uitrusting voor ieders behoeften is zeker in China cruciaal, klinkt het, want de overheid heeft de bevolking opgedragen om fysiek fitter te worden. Ook in de aanloop naar de Olympische Zomerspelen in 2020 en de Asia Games in 2022, die in het land worden georganiseerd, stijgt de interesse in een actieve levensstijl.

 

Handenvrij shoppen en virtuele winkelmandjes

Daarnaast is er de AI Shopping Assistant, een interactieve spiegel die complementaire of soortgelijke items aanraadt als wat shoppers in de paskamer aanhebben. Met de digitale kiosk Cloud Shelf wordt het aanbod ook nog eens vier maal groter dan wat in de winkel hangt: via touchscreens kunnen shoppers de hele online catalogus doorzoeken. Verder is ook thuislevering mogelijk voor wie handenvrij wil shoppen: binnen een straal van 5 kilometer krijgen klanten hun aankopen binnen de twee uur geleverd, terwijl Alibaba’s logistiekdienst Cainiao eender waar in China al de volgende dag levert.

 

Niet zeker van je keuze? Door de QR-codes van artikelen te scannen met hun smartphone, voegen shoppers ze toe aan hun virtuele winkelmandje en kunnen ze ze achteraf nog online bestellen. Wie voor gesloten deuren staat, kan er ook alsnog shoppen dankzij de interactieve etalage met bewegingssensor en gezichtsherkenning: het metershoge scherm raadt de leeftijd en het geslacht van voorbijgangers en raadt hen passende schoenen aan.

 

Tmall naar 1.000 partners en 200.000 winkels

Tmall is volgens Intersport-topman Duran de beste partner om de Chinese consumenten te bereiken, aangezien de technologieën van het Chinese platform toelaten om alle winkels van de sportketen in China met elkaar te verbinden. Het Zwitserse Intersport is sinds 2013 in China actief en heeft er vandaag  24 winkels. Sinds 2016 heeft het ook een eigen webshop op Tmall. In de komende jaren wil de sportretailer naar duizend winkels in het land.

 

Tmall specialiseert zich in het helpen van Westerse merken om in China voet aan de grond te krijgen. De Fashion-afdeling werkte zo tot nu toe samen met ruim 400 merken, van Burberry tot Zara, en heeft 50.000 fysieke winkels helpen digitaliseren. Het doel is om binnen de twaalf maanden met duizend merken samen te werken en liefst 200.000 winkels te digitaliseren.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN