RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Erik Verdonck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Bier verbindt”, zegt AB InBev-topman Carlos Brito

icon
Food8 juni, 2018

AB InBev-CEO Carlos Brito sprak afgelopen week op het eerste forum van The Brewers Of Europe in Brussel. Op de agenda: authenticiteit, innovatie en welzijn. Bier blijft bovenal het ultieme sociale glijmiddel.

 

Authentiek, zei u?

Authentiek zijn is geen wedstrijd of modeverschijnsel: je bent een authentieke brouwer of niet. Het klinkt eenvoudig, maar we weten allemaal hoeveel opgeklopte authenticiteit er te koop is. Je kunt authenticiteit ook kopen: kijk naar de recente overnames van kleine door grote brouwerijen.

 

Authenticiteit stond in het middelpunt tijdens het eerste The Brewers Of Europe Forum in Brussel. Veel Belgische brouwers moet je op dat vlak alvast geen lesje leren: zo begon lambiekbrouwer Frank Boon al medio jaren 1970 tegen de trend naar industrialisering in, met een geleidelijke opwaardering van de traditionele lambiekbieren. Ruim 80% van de bestaande lambiekbrouwerijen had toen al de deuren gesloten. Alles draaide rond pils en lambiekbieren golden als ‘oubollig’. Boon is blijven investeren in productiemiddelen, in de kwaliteit van ingrediënten, in analyse. Frank Boon: “Authenticiteit gaat om vertrouwen opbouwen. Je blijft consistent en wint zo het vertrouwen.” Zijn lambiekbrouwerij geldt vandaag als een wereldreferentie.

 

Klein of groot?

Dit is geen bestoft verhaal: je kunt perfect innoveren met respect voor de traditie. Lindemans bewijst het met de ‘botanicals’, Roman met de bio-versie van haar Oudenaards bruine bieren, Het Anker met de session Gouden Carolus… Vandaag gaat het om emotie. De bierdrinker wil de brouwer ontmoeten, ontdekken hoe de brouwerij eruit ziet en, als het kan ook nog een handje mee brouwen. Valt het magische woord ‘craft’, dan blijkt de definitie vatbaar voor heel veel interpretatie. Ben je ‘craft’ wanneer je tot 200 000 hl – naar Belgische normen heel veel – brouwt of tot 6 miljoen hl?

 

De geur van marketing hangt al snel in de lucht. Wat is industrieel en wat niet? En voor wie is het bier bestemd? De doorsnee bierdrinker verwacht stabiele kwaliteit, de avonturier wil variatie in zijn glas, de echte beer geek zoekt het extreme en exclusieve op en is vooral gebrand op de jongste innovatie. Intussen waakt de brouwer over zijn cliënteel. Past zijn assortiment bij het aroma- en smaakprofiel? Mikt hij op de massa, op de niche of een combinatie van beide? En wat is zijn verhaal?

 

Party animals

De craftbeerbeweging wakkert intussen de creativiteit aan: een groeiend leger microbrouwerijen houdt de grote jongens het vuur aan de schenen. Zijn ze onderscheidend en succesvol, dan vormen ze vaak een mooie trofee voor grote brouwerijen. De biersector plukt de vruchten van die explosie, er is een groei in waarde. Mensen experimenteren met verschillende bieren en stijlen, ze praten over hop, mout, houtrijping… Er is wereldwijd een verschuiving van pils naar premium en craft. Kortom,  we drinken minder (in volume) maar beter (in kwaliteit).

 

Brito ziet alvast legio mogelijkheden: “Bier heeft een romantisch aura gekregen. Mensen zijn bereid om meer te betalen voor beter bier. Ze willen variatie in smaken en stijlen. Ze hechten belang aan natuurlijke ingrediënten, geven het bier een plaats in een gezonde levensstijl.” Hij wil nog meer inzetten op bier bij de maaltijd en op vrouwen, maar bier blijft bovenal het ultieme sociale glijmiddel. Aan de toog, in de sportclub, tijdens een concert komen de tongen los. Bier verbindt.

 

Brito: “Depressie is één van de grootste kwalen wereldwijd. We leven in een wereld van schermen, we sluiten ons af voor elkaar. Wij roepen mensen op om elkaar echt te ontmoeten bij een goed glas bier, we willen zo bijdragen tot het algemeen welzijn en een betere wereld.” Zeg dat de topman van de brouwerij die instaat voor 32% van de bierproductie wereldwijd het gezegd heeft.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN