RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

icon
Algemeen20 juni, 2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

 

Natuur en hoogtechnologische snufjes hand in hand

De toekomst van de winkelcentra draait rond ‘retailtainment’, meent Westfield: naar aanleiding van het tienjarig bestaan van zijn Londense vestiging heeft de groep met een panel experten een winkelcentrum van de toekomst uitgewerkt. Het winkelcentrum wordt volgens hen een hypergeconnecteerde microstad, waar natuur en hoogtechnologische snufjes hand in hand gaan.

 

Winkelcentra worden veel méér dan plekken om te gaan shoppen, volgens de visie van Westfield. Het worden plekken waar ambachtslui live producten creëren, maar ook kunstenaars en artiesten voor beleving zorgen. In het winkelcentrum van de toekomst komen zelfs leeskamers en stilteruimtes om tot rust te komen, net als workshops in mindfulness en leslokalen waar retailers en merken consumenten dingen kunnen bijleren.

 

Beleving wordt tegen 2028 nog belangrijker, klinkt het, net als ‘beter gaan leven’. Het futuristische winkelconcept voorziet in waterpartijen (zodat mensen het winkelcentrum in kunnen varen of er watersporten kunnen beoefenen), verticale hangende tuinen om groen binnen te brengen en moestuinen waar mensen verse ingrediënten voor hun maaltijd kunnen oogsten en ter plaatse laten koken.

 

De focus verschuift ook steeds meer naar het lenen of gebruiken van spullen dan ze te bezitten, verwachten ze bij Westfield, waardoor er ook uitleenwinkels komen, net als meer pop-upruimtes, tijdelijke winkels en co-workplekken. 

 

Personalisatie dankzij slimme technologie

Toch gaat het niet allemaal om ‘back to nature’: Destination 2028 maakt evengoed gebruik van technologische snufjes die de shoppingtrip voor de consument zo comfortabel mogelijk moeten maken. Zo zullen drones in het winkelcentrum met iedereens aankopen rondvliegen zodat shoppers met de handen vrij kunnen winkelen. Slimme spiegels zorgen er ook voor dat je niet steeds het pashokje in hoeft, maar al virtueel kunt zien hoe iets aan zou passen. 

 

Een hoogst persoonlijke toets krijgen shoppers dan weer dankzij slimme wc’s, die ondertussen meten of je genoeg drinkt en welke voedingsstoffen je nodig hebt, en gepersonaliseerde informatieschermen waar je toegang krijgt tot persoonlijke suggesties en een versnelde looproute op basis van jouw voorkeuren en aankoopgeschiedenis. Het volstaat trouwens om je ogen te laten scannen om je te identificeren bij die slimme infozuilen.

 

In Londen voegt Westfield al woord bij daad en zet het de eerste stappen in de richting van zo’n winkelcentrum van de toekomst: nog deze zomer opent er een nieuwe buitenruimte, goed voor een investering van 600 miljoen Britse pond, waar horeca, entertainment en beleving elkaar ontmoeten.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN